Masasolo
Bridges

ANMELDELSE: Styrken af sammenhæng og et omvendt big bang

CD / Eget selskab
Udgivelse D. 18.10.2019
Christoffer Dall

I efteråret 2018 indfandt Morten Søgaard sig atter i sit hjemmebyggede studie for at skabe et album, der både skar mere ind til benet og bibeholdt den musikalske legesyge, der kendetegner hans syrede popprojekt Masasolo. Denne ambition må siges at være lykkedes på Bridges. Søgaard og Co. har nemlig udregnet en effektiv rute igennem den neon-belyste synthezeiser-pops landskaber, og resultatet er, at både band og lytter belønnes med adgang til genrens brede palet af mulige stemninger, nuancer og potentiale for eksperimenteren.

Masasolo lægger stærkt ud med den smask-funky banger ”My Head is a Radio”, der giver sprudlende associationer til Beck anno 1999. Dens afdæmpede lys skinner videre i resten af albummets første halvdel, som består af interessante, velspillede og skarpt producerede numre. Hver især kender de deres besøgstid, men sørger også for at tilføje lidt ekstra kaotisk krydderi, lige før de giver plads på scenen til næste komposition i rækken. Arrangementerne viser albummets to bærende kvaliteter, nemlig sans for sammenhæng og brolægning mellem det syntetiske og det organiske. Momentummet kulminerer med ”Chasing Moonlight”, et fortumlet samspil mellem mainstream pop og alternative rock, der som et radiovenligt omvendt big bang krøller sig sammen om sig selv og både implo- og eksploderer i et fedt højdepunkt.

Hvad sker der så efter et omvendt big bang? Alt eller intet? I Bridges tilfælde er svaret en række veludførte, men mere enkeltstående sange, der ikke efterlader et helt så stort aftryk på bevidstheden som de foregående – med enkelte undtagelser som ”You Got That Something” og ”Loaded Gun”. De resterende numre mangler lidt af den indledendes halvdels synergi, men fortjener immervæk ros for deres variation og lækre samspil. Derfor kommer Bridges også liiige op på de fem stjerner.