Sampa the Great
The Return

ANMELDELSE: En stor fed menu med ekstra rap og neo-soul

Album / Ninja Tune
Udgivelse D. 13.09.2019
Jens Dræby

Selvom Sampa er vokset op i Zambia og Botswana og siden har bosat sig i Melbourne, lyder dette egentlige debut-studiealbum så amerikansk postmoderne, som kun Blood Orange og Kendrick Lamar kan lyde, når de samler en forpustende mængde af kulturelle tråde og verdensomspændende udtryk. The Return lider dog under alle de små gode idéer og udvander en potentielt fremragende og gennemført lytteoplevelse.

For det meste er det de behagelige jazzede neo-soul-produktioner og Sampas fløjlsbløde flow, som dikterer albummets fremgang over 19 numre. En sang som "OMG" sætter pludsligt tempoet i top og underkuer alt det meditative momentum, albummet har bygget op undervejs. Og udgivelsen er meditativ på godt og ondt, for Sampa snubler for meget over grænsen mellem kærtegnende muzak og den nedtonede neo-soul. Albummet har ellers ikke så få øjeblikke med stort elegance og overskud.

Et nummer som "Final Form" står som en ultimativ sammenligning med Kendrick, komplet med en fortrinlig Sylvers-sample og et rustikt kor, der messer "black power". Så langt, så sort historie. Det er svært at gennemskue, hvad Sampa the Greats mål er med musikken andet end en løs strøm af inspiration og indskydelser. "Diamond in the Ruff" er en charmerende lille popsang med ørehængende vers, et enkelt søndagsomkvæd fra thando og endnu et solidt kantet gæstevers fra Krown.

The Return er langtfra det første album, der føles for langt og ufokuseret særligt inden for den paradoksale more is more-tilgang til en ellers underspillet genre som neo-soul. Sampa er nok først og fremmest rapper og vil som så mange af de andre sætte kvantitet over kvailtet til hver en tid.