Stemmer fra en anden verden

The Mystery of the Bulgarian Voices featuring Lisa Gerrard, DR Koncerthuset, Koncertsalen

Stemmer fra en anden verden

Nogle gange siger toner mere end ord, eller i hvert fald nogenlunde lige så meget. Ikke mindst når tonerne bliver sunget. Der er masser af ord i aftenens koncert med det bulgarske kvindekor The Mystery of the Bulgarian Voices, men jeg forstår ikke et eneste af dem, da bulgarsk ikke er min spidskompetence. Der er til gengæld ingen ord hos korets gæstesolist, den australske sangerinde Lisa Gerrard. Siden midten af 80’erne har hun været en kultfigur på den internationale musikscene med sin kraftfulde, vidtfavnende stemme og tekster på et hjemmelavet, ordløst sprog, først som den ene frontfigur i post-punk/goth/world-duoen Dead Can Dance, senere som solist og siden atter med Dead Can Dance. Sidste år udgav hun så albummet BooCheeMish med The Mystery of the Bulgarian Voices, og nu er parterne draget på turné, hvor de fredag aften rammer en desværre kun halvt fyldt koncertsal i DR Koncerthuset.

The Mystery of the Bulgarian Voices, også kendt som The Bulgarian State Television Female Vocal Choir eller Le Mystère de Voix Bulgares, synger traditionelle bulgarske folkesange og har rødder helt tilbage til 50’erne, hvor de var kor i statsradioen. I 1980’erne fik de international succes, da deres plader blev udgivet på fremtrædende vestlige selskaber – tre af sangerinderne medvirkede i øvrigt som Trio Bulgarka på to af Kate Bushs plader – og korets veje krydsede Lisa Gerrards, da både koret og Dead Can Dance på et tidspunkt udgav plader på det stilskabende engelske selskab 4AD. Det var dog først sidste år, det blev til et egentligt samarbejde, og det samarbejde giver god mening. Gerrards særegne sangstil er tydeligt inspireret af det bulgarske kor. Der er tale om kraftfuld sang, som til tider kan lyde småskingert og dissonant for et vestligt øre, men er under fuld kontrol. Som soloartist er Gerrard dog noget mere patosfuld og sakral end koret.

Vi åbner imidlertid med et instrumentalnummer med aftenens band, fire musikere på henholdsvis 12-strenget el-guitar, slagtøj, kaval (en fløjte fra Balkan) og gudulka, et bulgarsk, violin-lignende strengeinstrument. Musikken er yderst smuk, og så kommer koret under ledelse af Dora Hristova på scenen, i alt 18 kvinder, alle klædt i folkedragter. Vi får en stribe flotte sange for flerstemmigt kor, ofte med en eller flere solister i front, og nogle sange er yderst energiske og tempofyldte, andre mere alvorlige og melankolske. På et tidspunkt bliver bandet udvidet med en sangerinde mere, siden med den bulgarske human beatboxer Skiller, der udviser imponerende evner, ikke mindst fordi sangene sjældent går i 4/4-takt. På et tidspunkt optræder beatboxeren alene med to af sangerinderne, hvor han laver nogle vilde dronelyde, der fortjent udløser heftige klapsalver. Der er noget for drone-metal-bandet Sunn 0))) at leve op til, når de gæster Studie 3 i DR Koncerthuset om få dage.

Tretrinsraket

Koncerten er blevet markedsført som en tretrinsraket med først koret alene, så Lisa Gerrard med udvalgte sangere fra koret og til sidst Gerrard og koret forenet. Selvom koret synger stærkt, synes jeg dog, der går lige lovlig lang tid, inden Lisa Gerrard kommer på scenen. En time helt præcist, og så skrider hun majestætisk ind på scenen i en turkis kåbe med et stort halssmykke, håret sat op med et hvidt bånd og ligner i det hele taget en dronning.

Desværre får vi kun to numre, hvor hendes gåsehudsfremkaldende stemme står alene i front, først en improvisation (at dømme efter sætlisten), dernæst ”The Beginning”, et nummer hun udgav sidste år med den tyske slagtøjsspiller David Kuckhermann, der også spiller med i Dead Can Dances liveband. Beatboxeren er stadig i gang, om end mere afdæmpet, mens Gerrard synger, og det fungerer overraskende godt. Det havde jeg ikke lige set komme – goth-ikonet Lisa Gerrard med human beatbox!

Herpå kommer koret på scenen, og vi får en stribe numre fra deres og Gerrards fælles album, BooCheeMish. Som på albummet går koret og Gerrards stemmer op i en højere enhed, ikke mindst de sange, hvor Gerrard synger duet med et eller flere af korets medlemmer. Jeg ville dog nok have mikset hendes vokal en lille smule højere, for det er til tider lige før, hun bliver overskygget af de andre stærke kvindestemmer, og højdepunktet er det første ekstranummer, ”Rufinka Bolna Legnala”, hvor Gerrard synger duet med kormedlemmet Elichka Krastanova – a cappella. Så er der til gengæld dømt ståpels, og den nærmest religiøse alvor, man kender fra australieren, indfinder sig omgående overalt i Koncertsalen, hvor alle tilhørere synes at holde vejret i flere minutter. Nu taler musikken højt om savn og længsel, uanset hvad teksten siger.

Aftenens sidste ekstranummer er givetvis koncertens mest kendte og nok den mest vestligt klingende, nemlig ”Now We Are Free” fra Lisa Gerrard og Hans Zimmers soundtrack til Gladiator-filmen. Efter sådan en sang er det lige før, man kan se rulleteksterne for sig, og det bliver da også de sidste ordløse toner for i aften. På dette tidspunkt har Lisa Gerrard været på scenen i 50 minutter, og det var lige det korteste efter min smag. Jeg havde også håbet på nogle gamle Dead Can Dance-numre, hvilket hun har fremført tidligere på turnéen, for eksempel klassikeren ”The Host of Seraphim”, men sådan skulle det ikke gå. Med det tårnøje niveau, alle på scenen lægger for dagen, kan man dog ikke tillade sig at gå utilfreds hjem, og jeg skal helt sikkert høre noget mere bulgarsk korsang i den kommende tid. Det siger sig selv.

Graovsko horo (instrumentalt)

(Koret kommer på scenen)

Mome Malenko