Battles
Juice B Crypts

ANMELDELSE: Kakofoniske kærtegn

Album / Warp
Udgivelse D. 18.10.2019
Jens Dræby

Juice B Crypts skal høres mindst to gange. Hvis ikke for at fange tilstrækkeligt af de mange kaotiske finesser i Battles' nye plade, så i det mindste for at mærke den cirkulære natur igennem afslutningen "Last Supper on Shasta Pt. 2" over i "Ambulance". New York-duoens fjerde album er gennemført, men også en kompromisløs helhedsoplevelse, hvor kun introen og mulgivis "Titantium 2 Step" rigtigt kan stå alene.

Battles har som få bevaret den legelystne tilgang til computermusikkens uanede muligheder ved at lade de organiske trommer stå klippefast midt i lydbilledet, men samtidig indbygge sære fortryllende lyde, som gør hele udtrykket konstant besnærende. Når musikken samtidig gæstes af særlinge som prog-rockeren Jon Anderson på "Sugar Foot" og Shabazz Palaces fra Digable Planets på "IZM", er det svært ikke at mindes de sene 00'ers elektroniske optimisme med spraglede udgivelser som Modeselektors Happy Birthday og Simian Mobile Discos Temporary PleasureJuice B Crypts er dog i udpræget grad en helstøbt, men ensidig lytteoplevelse. Et nummer som "Fort Greene Park" er absolut nødvendigt for at bevare lytterens tålmodighed, da lyden her er væsentligt mere kontrolleret mellem to baskere.

Man skal ikke forvente, at Battles lader gæsterne brillere midt i de maleriske penselstrøg og sprøjt på lærred af overstimulerende lyd. De bliver for det meste reduceret til små nødvendige byggesten i Juice B Crypts hurlumhejhus. "Last Supper On Shasta Pt. 1" med Tune-Yards fylder mere i udtrykket og vækker små mindelser til det tidlige Battles. Albummet er hverken så udfordrende som Mirrored eller så imødekommende som Gloss Drop, men afgjort mere spændende og ambitiøst end La Di Da Di.