Various
Inna De Yard

Reggaemusikkens sjæl portrætteres i ny film

Film / Borsalino Productions
Udgivelse D. 24.10.2019
Henrik Bæk

Duggen er så småt ved at drive væk fra højdedragene på Stony Hill, der majestætisk troner oven over den hektiske hovedstad Kingston. En rasta-mand slentrer langsomt op ad bjergskråningerne, og hans dreadlocks er gemt i hatten, der pryder hans hoved. Lyden af percussion, trommer og blæser-instrumenter, guitarakkorder, akustisk bas og klaver glider gennem luften for til sidst at finde hjerteslagets puls.

Reggaerytmer gennemborer luften for så atter forsvinde i bjergene, som ekkoer fra en svunden tid. Scenen er sat, og det er filmen om Inna De Yard.

Kollektivet
Inna De Yard er navnet på et musikkollektiv bestående af dels sangere, dels musikere, der alle har den klare vision at bringe den autentiske reggaelyd tilbage til rødderne. De samme reggaerødder, der sidste år blev anerkendt internationalt, da UNESCO optog reggaemusikken på den immaterielle verdenskulturarvs liste som en kunstform, der fremover skal promoveres og beskyttes.

Kollektivet er samlet på Stony Hill for foden af den store bjergkæde Blue Mountains, der blandt andet er verdenskendt for sin exceptionelle kaffe. Det er her, forberedelserne til den kommende verdensturné og udgivelsen af albummet Inna De Yard skal finde sted. En verdensturné, der blandt andet bragte kollektivet til Danmark, hvor de optrådte på årets Roskilde Festival den 5. juli.

Reggaeveteranerne Kiddus I, Cedric Myton, Ken Boothe og Winston McAnuff er sammen med en ny generation af reggaesangere samt en række musikere samlet på bjerget for at indspille et akustisk album bestående af klassiske numre fra veteranernes storhedstid. Fælles for veteranerne, der alle er oppe i 70'erne, er at de har kendt hinanden, siden de begyndte deres karrierer. Nogle har haft mere held i deres karrierer end andre – nogle har opnået rigdom og anerkendelse, men de fleste er der, hvor de var, da det hele begyndte for snart 50 år siden. Hverken rigere eller fattigere materialistisk set, men stadig tro mod sig selv, deres rødder og skaber – Kejser Haile Selassie.

Men kollektivet Inna De Yard er mere end blot et musikalsk kollektiv. Det går dybere end som så, hvilket visuelt kommer til udtryk gennem filmens meget personlige interviews med de medvirkende sangere. For dem handler Inna De Yard-projektet om en dybere sindstilstand, en form for kreativ genoplivning, hvor fællesnævneren er ægte og uforfalsket samarbejde og god energi. Alt foregår udendørs med en såre enkel og akustisk tilgang – tættere på de naturlige vibrationer fra instrumenter og stemmer.

Musikalsk læner kompositionerne sig op ad den traditionelle nyabinghi-trommemusik, der er en spirituel og meditativ musikform der har rødder i Vestafrika, men blev bragt til Jamaica af de mange slaver, der kom til øen op gennem 1600- og 1700-tallet.

Reggae som middel mod undertrykkelse
Inna De Yard er en spektakulær film om en række pionerer, der gennem årtier har repræsenteret det ypperste inden for reggaemusikken. Filmen går bag deres liv, deres visioner og de musikalske gaver, der generøst er kommet dem til del på tværs af generationer og sociale skel. På trods af disse gaver har vejen ikke altid været lige nem, i det reggaeøen paradoksalt nok først fik en egentlig copyrightlov i 1993, hvilket desværre var for sent for mange af disse reggaekunstnerne, der havde deres storhedstid i reggaemusikkens såkaldte gyldne æra, der strækker sig op gennem halvfjerdserne. Det var en periode præget af storpolitisk spænding og høje drabstal, hvor Jamaica var som en trykkoger, der blot ventede på at springe i luften.
Som et modtryk til dette pres opstod der en bevidst bevægelse mod vold, korruption og politisk undertrykkelse, båret frem af disse og andre reggaekunstnere, der så musikken som et middel til at kæmpe mod det politiske overherredømme.

Et fransk filmhold er med for at dokumentere og filme det hele på nærmeste hold og bag kulisserne er den engelske filminstruktør Peter Webber, der har været reggaefan i mange år. Han har fuldt sangerne i flere uger og bringer i filmen et sjældent portræt, der emmer af nærvær og oprigtighed.

I filmen kan man blandt andet høre Ken Booths klassiske "Everything I Own", The Congos "Row, Fisherman, Row", Judy Mowatts hyldest til den sorte kvinde i "Black Woman" samt det gåsehudsfremkaldende "Be Careful", der er skrevet til minde om Mathew McAnuff (søn af Winston McAnuff), der blev dræbt i Montego Bay 2012.

Filmen er udelukkende optaget i Jamaica og er både smuk og overvældende på én gang. Optagelserne finder sted langt væk fra turist-resorterne og giver et sjældent indblik i hverdagslivet for den almindelige jamaicaner.

Filmen har danske undertekster, hvilket er godt, idet den daglige tale foregår på den jamaicanske dialekt "patois", der kan være svær at forstå for udenforstående.

Inna De Yard har premiere den 24. oktober og vises i Vester Vov Vov København, Cafebiografen Odense, Biffen Aalborg, Albertslund Biograferne, Gentofte Kino, Reprise Teatret Holte, Kulturbiografen Frysehuset Holbæk, Nicolai Bio Kolding, Malling Bio & Valby Kino.