Glow Kit
Naive Antlers

Sikken et rod – fortsæt!

Album / Kanel Records
Udgivelse D. 01.11.2019
Christoffer Dall

Den anmelderroste aarhusianske punk-kvartet Glow Kit er nu klar til at præsentere deres tredje fuldlængdealbum. Naive Antlers byder på energisk, jordbunden og melodiøs garagepunk velegnet til gadesang, skønt de lejlighedsvise Green Day-stemninger også gør den anvendelig i lejrbålssituationer. Inspirationerne fra Jay Reatard og særligt Pixies og Weezer er tydelige hele pladen gennem. Lyden er sprudlende, og flere gange føles det som om, at instrumenterne er i færd med at springe ud af højtalerne og ind i fjæset på dig. Selv med lav volumen invaderer musikken ofte lytterens intimsfære, og det er jo det, man vil have af sin punk.

Vi har altså at gøre med energisk musik, som er rodet spillet og ligeså produceret. Alligevel ender Glow Kit med at tegne et helhedsbillede, der fremstår lidt for klart og rent. Indholdet er fedt, men det føles som om, at produktionen trækker i land i allersidste afgørende sekund, før der krydses over i det vitterligt grimme. Det er svært ikke at ønske, at de gik linen helt ud, når nu de er så tæt på. Således fungerer albummet lidt som et iltert, eksplosivt og fortravlet maleri placeret i en brugt, men poleret ramme.

Selve sangene er generelt velskabte, men et par markerer sig bedre end resten. ”All I Could Think of Was You” er herlig barnagtig med sin trommemaskine-intro og halvslingrende opbygning, og ”The Antlers” har lignende legende kvaliteter. Det er, når gruppen hengiver sig til denne infantile del af punk-formatet, at albummet lyder bedst. Disse sange er nemlig ikke vilde, fordi de har distortion, men fordi de i deres kerne føles ubekymrede.

Der er desværre ingen destruktion at finde på Naive Antlers, men lykkeligvis tilpas meget rod.