AV AV AV
No Statues

På skuldrene af jernkæmper

Album / The Bank
Udgivelse D. 25.10.2019
Jens Dræby

Der er sket meget, siden de tre kokke i AV AV AV-køkkenet diskede op med polerede beats på They Live, og det fornemmes på trioens første fuldlængde, der tydeligt har skiftet inspirationskilder som Hudson Mohawke og Flume ud med en mere nærliggende reference i de tyske Modeselektor og Moderat. Her skal man i særdeleshed gøre det op med sig selv, om Eloq, Unkwon og DJ Er Du Dum Eller Hvad vinder på at genskabe den tyske legesyge feel af atmosfærisk baggrund med solidt hovednikkende uptempo rytmer.

Om ikke andet præsenterer AV AV AV noget af det mest sammenhængende og spiselige elektroniske musik, der er lavet på dansk jord. Albummet føles tæt, uden et eneste af de op til seks minutter lange tracks overskrider sin besøgstid og bliver aldrig overtaget af gæster, som stjæler kernen af gennemproduceret, mørk festmusik. Et lille nummer som "Never Really Here" sørger på glimrende vis for at afspore den intense energi af tre mænds gode idéer med hjemsøgende samples og klimprende strenge.

Et nummer som "All We Got" giver mig bare for meget lyst til åbne op for Moderats imponerende debut, der har Busdriver, hvor AV AV AV har Felix De Luca og Apparat, hvor AV AV AV får besøg af Silas Bjerregaard eller Troels Abrahamsen. Titelnummeret lyder mere som den filmiske hip-hop-lyd, trioen komfortabelt kunne stå alene med uden at stille sig på skuldrene af nymoderne genremastodonter.

Hvis man ikke før har haft lyst til at mærke AV AV AV på en scene, så får man det med No Statues, der effektivt giver gutterne et mageløst artilleri, som unægteligt bliver spændende at høre i et mix af gammelt og nyt AV AV AV. Lyt til dette album og dyk så ned i de tydelige inspirationskilder bagefter. Djævlen er i detaljerne.