Junjo Presents: Roots Radics - 12 Inches Of Dub

ANMELDELSE: Reggae "på bananen"

2 x CD / VP Records
Udgivelse D. 08.11.2019
Henrik Bæk

På den internationale Record Store Day udsendte VP Records albummet 12 Inches of Dub i et begrænset antal.

Albummet blev oprindeligt mixet og produceret tilbage i 1980 af makkerparret Scientist og Henry "Junjo" Lawes. Sammen stod de bag en række eminente udgivelser, og især deres samarbejde med backingbandet Roots Radics står som et epokegørende tidspunkt i reggaehistorien, hvor de musikalsk bar musikken videre fra den kendte rockers-stil til en mere tromme- og basorienteret reggaestil.

Af uransagelige grunde blev indspilningerne til dubalbummet aldrig udsendt, før VP Records ved et tilfælde fandt dem og efter en tiltrængt restaurering af de gamle masterbånd udsendte dem på Record Store Day. En række af numrene er dog tidligere blevet brugt som et musikalsk backdrop til Rod Taylors "Where Is Your Love Mankind", Barrington Levys “Fulfillment”, Wayne Jarretts “Dreadlocks Postman”, Flick Wilsons “Yallas Pond” og Little Johns “Tell Me What You Want To Be”, men er aldrig blevet udsendt som rene dubs.

12 Inches of Dub er en dub-partner til albummet 12 Inches of Pleasure med DJ General Echo, der blev udsendt i 1980 på Greensleeves Records i England. General Echo blev ganske tragisk skudt og dræbt af politiet i Kingston, Jamaica samme år, som albummet blev udsendt. Et drab, der aldrig er blevet opklaret.

På den nye dobbelte cd samles begge album i én udgivelse og rummer tillige en række interessante liner notes, der fortæller historien om General Echo og hans indflydelse på den dengang nye generation af dj's.

General Echo regnes for den første DJ fra Jamaica, der tog skridtet væk fra de mere bevidste samfundskritiske tekster fra 1970'erne ind i en mere sexfokuseret retning. Stilen blev kaldt slackness, og på numre som ”It’s My Desire To Set Your Crutches On Fire”, "Old Man Love Young Gairl Vegie”, “This Are The Cockie Tribulation”, ”She Have A Pair Of Headlamp Breast” og “Bathroom Sex” er der ikke lagt fingre imellem, ligesom coveret med den afpillede banan taler sit eget tydelige sprog om de seksuelle præferencer. Teksterne leveres af Echo med stort overskud og en lige så stor del selvironi solidt backet af nogle af tidens bedste studiemusikere. Killa!

Sættet indeholder i alt 21 numre med Roots Radics på toppen af karrieren. Bandet blev etableret i 1978 af Errol "Flabba" Holt (bas), Style Scott (trommer) og Eric "Bingy Bunny" Lamont (guitar) og blev op gennem 1980'erne et af de mest eftertragtede backingbands i reggaesammenhæng. Tilsammen står de bag hundredvis af udgivelser, heriblandt ikoniske udgivelser med Bunny Wailer, Gregory Isaacs, Israel Vibration, Barrington Levy, Yellowman, Hugh Mundell, Frankie Paul, Half Pint, Michael Prophet, Johnny Osbourne og Eek-A-Mouse.