Sunx
Caress

Erfaren sangskriver og producer træder for forsigtigt på egne ben

Album / Eget selskab
Udgivelse D. 25.10.2019
Christoffer Dall

Sanger, sangskriver og producer Morten Winther Nielsen har haft succes som medlem af indie-gruppen Treefight For Sunlight og senere som co-writer og -producer for Jada på hendes debutalbum I Cry a Lot. Nu har Nielsen indtaget studiet på egen hånd, og på sit første album under kunstnernavnet Sunx bearbejder han bruddet med kærligheden og oplevelsen af for første gang at være for sig selv. Hertil har han valgt et nedtonet flydende musikalsk udtryk som talerør. Problemet er bare, at Caress’ renskurede, minimalistiske synth-pop desværre ikke hjælper til at fremhæve følelser af hverken ensomhed, længsel, angst, hjertekval, sindsro eller noget derimellem.

Produktionen er vellydende, men anonym, og ligesom sangskrivningen er den for forsigtig. Faktisk lyder numrene lidt uinspirerede, ikke tematisk, men æstetisk. Caress er tydeligvis en meget selvterapeutisk og personlig udgivelse. Derfor ville det i teorien også give mening at holde kompositionernes udsving på et kontrolleret niveau og lade teksterne indtage den bærende formidlerrolle. Men også de løber hurtigt tør for kreativ damp. Singlen ”Future Love” er albummets mission statement, og sammen med ”19-29 (By Your Side)” er det den eneste sang på Caress, der virkelig føles nødvendig. Herefter lyder resten af pladen mest som mindre interessante genudsendelser af de samme budskaber og stemninger.

Nielsen skal have respekt for sine produktionsevner og sin dedikation (og mod) til at tackle sine personlige kvaler på en så ærlig og direkte måde, men når albummets tema er alment og hyppigt besunget, så skal der altså meget mere musikalsk originalitet, lyrisk nuance og/eller mere slagkraftige sange til for at få pulsen op. I hvert fald hos mig.