Lizzo bragte et 90 minutters øjeblik af glæde til K.B. Hallen

Lizzo, KB Hallen, København

Anmeldt af Jeanett Meibom Andersen | GAFFA

Scenenavnet er Lizzo, det borgerlige navn er Melissa Vivaine Jefferson. Et navn, der ikke indeholder helt så meget kraft som det enkeltstående “Lizzo”, men som altså er personen bag den kropspositive sangerinde med de stærke holdninger, der i den grad kommer til udtryk gennem hendes musik. Allerede inden koncerten den 19. november sørgede danskerne for at hylde Lizzo.

Arrangøren Live Nation meldte nemlig ud tilbage i midten af juli, at koncerten grundet stor efterspørgsel ville blive rykket fra Store Vega til K.B Hallen. Syv måneder tidligere, den 19. april i år, udgav hun pladen Cuz I Love You, der promoveres på denne tour, og det er tydeligt, at hun må have gjort noget rigtigt, da aftenens koncert blev hurtigt udsolgt. Ca. 4.500 personer havde således valgt at hylde Lizzo og det, hun gør på afslutningsaftenen for hendes Cuz I Love You Too Tour.

Forventningerne til Lizzo denne aften var skyhøje med et kæmpe ønske om at se sangerinden/rapperen i kæmpesucces efter årets topkarakter på Roskilde Festival – og wauw, hvor blev denne forventning indfriet i høj grad.

Sjæl, følelse og kærlighed

Sjæl, følelse og kærlighed var lige netop, hvad Lizzo bragte med sig til K.B. Hallen en våd og grå efterårsaften i København. Showet gik i luften med "Heaven Help Me", et sandt r&b- og soulnummer, der kunne være taget direkte ud af en "feel good"-film. Bare Lizzo alene på scenen var nok til at få publikum helt op at køre, og trods de skønne dansere, som kom ind løbende gennem sangen, står jeg fast på, at hun kunne have klaret det hele alene med en lys- og lydmand. Nummeret nåede dog et klimaks med to kurvede dansere samt Lizzo's dj gennem seks år, og aftenens opvarmning, Sophia Eris bag mixerpulten, som var del af scenens udsmykning – og så var festen ellers igangsat.

Aftenen bød på en solid blanding af numre i højt tempo samt de mere bløde af slagsen, og efter 2019-pladens titelsang og nummeret “Exactly How I Feel” bød den på krop for alle pengene. Lizzos optræden er ofte meget seksuel. Dog bliver det aldrig rigtig vulgært, på trods af sange som "Scuse Me", hvor sætningen "Scuse me while I feel myself" indgår i samspil med en meget seksuelt præget optræden med røve i fuld twerking-mode på scenen.

Sangen handler ikke om seksuel tiltrækning, men i stedet om, hvor vigtigt det er at elske sig selv og den krop, man nu bor i (kald det fri fortolkning fra anmelderen) – altså, det handler om kærlighed til dig selv. Det gør det meste af det, Lizzo synger om, og det fremtræder klart på aftenens sætliste.

Lizzo har en vild vokal. Hendes stemme kan gå fra den helt dybe alt til den mest pibende sopran. Dette er ikke blot på studieindspilninger, men søreme også live. K.B. Hallen blev overvældet med en til tider lidt for skrigende vokal fra den larmende kvinde, især når hun skulle bevise en pointe. Men det mest af tiden formåede Lizzo med sin gode lungekapacitet at holde nogle vilde toner og flotte fraseringer, og ikke mindst tryllebinde publikum med nogle skønne dansere, som også på "Gigolo" gav en linje eller to i mikrofonen. Hendes rapflow er også imponerende.

Positiviteten i top

Efter et par mere af de bløde sange blev aftenen kørt helt i top og kropsfokuset sat i højsædet med hittet "Tempo", lavet i samarbejde med en af de helt store hiphop- og rapstjerner, Missy Elliot, efterfulgt af en opfordring til publikum om altid at føle sig som en "thick bitch". Dét, Lizzo gør bedst, er nemlig at dreje stemningsknappen helt over på positiv+++. Ingen negative tanker i relation til selvværd, vægt, kropsudformning og andet i den dur får lov at overleve. Dette bliver så intensiveret gange hundrede, så snart hun står på scenen, og musikken går i luften.

Selvom hun ikke selv er et lille nips (læs: en stor, prangende, højtråbende, sort kvinde) blev der heller ikke skruet ned for energiniveauet, der i den grad kun var med til at fyre op under positiviteten. Dette var både i forbindelse med dans, stemmeføring og de knap så pæne ord, og energien blev skruet helt op på maks, da det handlede om kærlighed til alt og alle i salen – tykke som tynde, høje som lave – alle fik kærlighed fra Lizzo.

Hendes holdninger var ikke kun fremtrædende i hendes musik. Hun gav sig også tid til at komme med nogle vigtige pointer omkring, hvordan vi skal behandle os selv og hinanden. Dele af aftenen blev således også en opsang om, at vi skal se på det positive i livet og smide det negative væk, især når det handler om os selv.

Mere, mest, Lizzo

Efter aftenens koncert har det ikke været svært at sætte ord på oplevelsen. Lizzo er over the top. Er det for meget? Nej! Lizzos image er bygget op på at være for meget, og hun gør det skidegodt. Hele publikum gik fra K.B. Hallen 100 procent gladere, end de ankom. Efter koncerten på Roskilde Festival tidligere på året skrev min kollega: "I en Insta-perfekt tidsalder som den, vi lever i, var det livsbekræftende at høre en kunstner, som fra hjertet overøste os med sin fulde og ubetingede kærlighed og mindede os om at vi skal huske os selv i forbifarten."

Og som Lizzo selv sagde det, så handlede aftenen om "self-healing" og for en stund tror jeg, at vi alle glemte vores problemer og bare nød det 90 minutter lange øjeblik, som hun forærede os. Til slut har jeg blot at sige: Baby, How' You Feeling? Good As Hell!

Heaven Help Me

Worship / Respect
(Aretha Franklin & Elton John-cover)