Samleje afbrudt af forløsning

Cigarettes After Sex, Den Grå Hal

Samleje afbrudt af forløsning

Anmeldt af Christoffer Dall | GAFFA

Cigarettes After Sex efterlod mig i en sælsom tilstand, der føltes lige dele ubehagelig og spændende. Jeg kan stadig mærke det i skrivende stund. På mange måder var jeg frustreret over koncertens søvndyssende monotoni og småprætentiøse atmosfære. Efter sidste nummer gik det dog op for mig, at selvsamme faktorer havde været med til at skabe en kortvarig, men mærkbar tilstand af mørk skønhed og lys tomhed, som bandet i al stilhed havde mere kontrol over end først antaget.

Forsinket forspil
Man kan næppe forestille sig mere passende rammer for en aften i ambient noir-pops tegn end Den Grå Hals mørke, rungende og rustikke indre. Et enkelt blik ud over publikum indikerer også, at dresscoden er "november" med alt, hvad dertil hører. Cigarettes' minimalistiske set-up står klart på scenen under et hvidt filmlærred, stemningen er god, og folk virker entusiastiske efter elegi i drømmende pop-form. Det får vi da også. Først venter dog en halv times forsinkelse efterfulgt af endnu en halv times kedelig qasi-kunstnerisk sort/hvid-videosekvens projiceret op på lærredet. Stemningen bliver rastløs. Ikke just et effektivt forspil.

Efter noget tid går bandet dog endelig på. Uden de store armbevægelser eller publikumsadresseringer kaster de sig ud i deres gråtonede, dunkle og langsomme popmusik og starter med ”Opera House” fra gruppen selvbetitlede debutalbum fra 2017. Frontmand Greg Gonzalez’ androgyne vokal breder sig blidt i æteren, og hans simple, tangerende til minimalistiske guitarspil udfylder fint rummet. Godt hjulpet på vej af Den Grå Hals passende akustik bærer koncerten overvejende præg af en solid harmoni mellem mørke og lys, både auditivt og visuelt.

Selvom bandet oftest står og shoegazer og forholder sig mere end roligt, så har de en behagelig kemi kørende og udsender flere gange en underspillet varme. Det er svært ikke at blive lidt smittet af.

And then…!
Det er også svært at skelne Cigarettes After Sex' sange fra hinanden. Koncerten føles som én lang komposition indeholdende 13 korte pauser. Men ensformighed er ikke et skældsord, så længe den ene sang fungerer. Der skal bruges et par numre på at genvinde momentum oven på den sløve showstart, men det lykkes kvartetten at ramme en god rille. Koncertens puls er lav, næsten søvndyssende. Men musikkens præmis (som bandnavnet jo lidt indikerer) er langsomme tempi og fredelig dvælen ved de mørke lydflader. Dette mål bliver alt i alt nået på en kompetent måde. I de bedste momenter føles det som om, hele salen er samlet om en melankolsk ansigtsløs monolit, der i kraft af dens afmålte monotone natur frigiver stille, men tydelig energi. Fint, ikke fantastisk.

Hovedsættet afrundes med singlen ”Apocalypse”, og her får intensiteten pludselig noget af et ryk! Benene bliver vitterligt slået væk under mig, og sidste ekstranummer ”Dreaming of You” slutter aftenen af med et endnu mere spontant klimaks af ekstreme guitarhvin badet i vilde hvide scenelys. Det platoniske bliver abrupt afbrudt af berøring. Det er fedt, men jeg kunne ikke lade være med at føle mig snydt for anstrøg til dette under koncertens første to tredjedele, hvor det bestemt ville have gavnet. Ville jeg så helt have været klimakset foruden? Jeg er virkelig ikke sikker. Ramte det hårdere, fordi det blev holdt tilbage? Muligvis. Valgte det kyndige band at gemme det til dér, hvor det virkelig talte? Jeg tror det.

Cigarettes After Sex var ikke just opildnende, og der var betydeligt mere røg end coitus over showet – indtil allersidst. Alligevel havde gruppen godt greb om deres sange og uden at kæmpe for det gav de Den Grå Hal adgang til en sælsom tilstand af både tomhed, skønhed og filterpapirstynd tyngde, jeg trods alt er glad for at have oplevet.

Opera House

Crush

Don't Let Me Go