Lindemann
F&M

ANMELDELSE: Tyske vederstyggeligheder i nye nuancer af sort

Album / Universal
Udgivelse D. 22.11.2019
Simon Nielsen

Lindemann har vendt sig mod det tyske sprog, og gudskelov for det. Man fristes til at tro, at manden bag navnet har lært af fadæsen fra 2015 – Skills in Pills, der ikke ligefrem hører til dette årtis mest intelligente kreationer. Og selvom det tyske og den liderlige røst har det med at sende tankerne hurtigt afsted mod Rammstein, tilføjer F&M alligevel noget interessant til Till Lindemanns metier.

Eksperimenterne har formodentlig ikke været øverst på dagsordenen på F&M. Teksterne handler stadig om noget, der har med bondage og kærlighedstortur at gøre, ligesom alverdens øvrige vederstyggeligheder har det med at bevæge sig ind i tematikken. Till Lindemanns sangskrivning tilhører stadig den charmerende simple slags, men alligevel falder jeg over et par afstikkere på albummet. Det er ikke kun et bud på, hvad der kunne have været Rammsteins b-sider, hvor ”Knebel” gør sig særligt bemærket som den slags, Rammstein eller PAIN formentlig aldrig ville prøve kræfter med hver især.

Albummet eksploderer i stil med Till Lindemanns karakteristiske peniskanon lige fra begyndelsen med ”Steh auf” og ”Ich weiß es nicht”, der falder trygt ned i skødet på den gængse Rammstein-fan. Der er skruet op for effekterne og den industrielle guitar, der befinder sig bedst med én enkelt akkord, men som albummet bevæger sig over midten og ind i ”Ach so gern”, bliver F&M samtidig mere interessant og anderledes fra det, der har været Till Lindemann og Peter Tägtgrens forskellige udgangspunkter.

Hvor Skills in Pills i sin tid var noget, jeg ikke kunne få skruet hurtigt nok ned for, virker F&M ikke alene mere kunstnerisk alvorligt, men samtidig som en erkendelse af, at det ikke er nødvendigt at ændre på det, der virker så glimrende i forvejen. Peter Tägtgren har såmænd sagt, at Lindemann er det bedste fra PAIN og Rammstein. Men samtidig er det projektets svaghed, da det aldrig bevæger sig langt nok fra at være noget, jeg egentlig helst søger andre steder fra.