The Doors
The Soft Parade - 50th Anniversary Deluxe Edtion

KLASSIKEREN: Miskendt mellemspil i flot genudgivelse

Box / Warner Music
Udgivelse D. 01.11.2019
Espen Strunk

Lokummet brændte på flere planer i 1969 – også hos The Doors i Los Angeles, hvor den 25-årige forsanger Jim Morrisons misbrugsproblemer var ude af kontrol og gruppen gik i studiet for at indspille en opfølger til Waiting for the Sun, som var udkommet for et år siden.

Resultatet udkom i til en blandet modtagelse i sommeren '69 - og også i eftertiden har der været en tendens til at betragte The Soft Parade som det svage led blandt bandets blot seks studieplader. Det sidste skyldes sandsynligvis ikke mindst inklusionen af strygere på flere sange; eksempelvis åbningsnummeret "Tell All the People" syntes langt fra udgangspunktet.

Sangen var da heller ikke skrevet af Jim Morrison, men derimod af guitaristen Robbie Krieger, som denne gang havde skrevet fire af sangene til pladen. Nu er turen så kommet til den store jubilæums-genudgivelse – med tre cd’er og en vinylplade, hvilket vil sige albummet i original stereo mix remastered (LP og disc 1), foruden to cd’er med ekstramateriale.

Af sidstnævnte er langtfra alt uundværligt: Vi får skæringer, hvor strygerne er mixet væk, foruden flere sange, hvor Robbie Krieger har lagt nyt guitarspor på originaloptagelsen. Udgivelsens egentlige højdepunkt ligger således på tredje cd-skive, hvor vi – foruden nogle skitser – får hele den sagnomspundne, over tres minutter lange "Rock is Dead"-improvisation.

Helt overordnet er der grund til at glæde sig over den fortløbende genudgivelse af The Doors-kataloget i flotte boksudgaver – om hjørnet venter Morrison Hotel og L.A.Woman, bandets sidste før Morrisons død og måske deres allerbedste plade.