x
Omar Souleyman: Shlon

Omar Souleyman
Shlon

ANMELDELSE: Til dabke os skiller, og Syrien fester igen

GAFFA

EP / Caroline
Udgivelse D. 22.11.2019
Anmeldt af
Jens Dræby

Musikkens postmoderne fremskridt lader til i kyniske øjne kun at være traditionelle genrer genfødt i langt mere hidsige tempi. Tag f.eks. den levantiske folkedans, der bl.a. kendetegnes ved sazlut og mijwizklarinet og forstærk den enkle tromme med regulære technobeats. Nok engang har man opskriften på succes, og syriske Omar Souleyman har opsamlet al erfaring fra bryllupsfester til et brand, der blæser verdens festivaler omkuld.

Shlon er topmålet af den særlige niche løst betegnet som dabke-techno. Sangene er højoktans, danseforkrøllende festlighed uden et eneste kedeligt øjeblik og kun mellemsangen "Mawwal" som en midlertidig nedtoning til at få pusten op til en finale, der til sidst forløses af "Layle", Souleymans version af en hitlistebanger, man kan synge med på. Det er slet ikke mærkeligt, at Mad Decent bl.a. står for at udgive Shlon, da bagmanden Diplo ivrigt sætter fingeren på hele verdens baspumpende puls.

Fra sit dedikerede eksil i Tyrkiet har Omar Souleyman bragt dabke ud til verden med en vedholdende bevarelse af de hidsige instrumentale elementer. Musikken bevarer sin utålmodige, nærmest breakbeatede bevidsthed og bruger kun de maskinelle rytmer som en raffineret nutidig opdatering af en lyd, der fortjener boost frem for et reboot.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA