Stormzy
Heavy Is The Head

Kronen sidder tungt på renæssance-mennesket Stormzy

Album / Warner Music
Udgivelse D. 13.12.2019
Cillian Murphy

Med en raffineret blanding af moshpitvenlig grimerap, dybdegående samfundskritik og morsomme punchlines er britiske Stormzy i disse dage i gang med at bane vejen til verdensherredømmet. På sit andet studiealbum, Heavy Is The Head, går han således sin sejrsgang i et væld af forskellige stilarter, mens han nikker anerkendende til tidligere regenter og stikker midterfingre i ansigtet på det repræsentative parlament.

Han er ikke fan af Boris Johnson. Slet ikke. På albummets førstesingle, “Vossi Bop” fra april lyder det således: "I can never die I’m Chuck Norris, fuck the government and fuck Boris." Og utilfredsheden over tingenes tilstand i særligt Black Britain stopper ikke her. På “Crown” påtaler rapperen kontroversen i kølvandet på sit Stormzy Scholarship for Black UK Students, som han kalder “pro black, not anti white”, mens nummeret fuldendes af det sit majestætisk sungne omkvæd: "Heavy is the head that holds the crown". Et omkvæd, som refererer til albumtitlen og bekræfter, at den britiske rapper altså ikke bare render rundt med en solid omgang hovedpine.

Generelt er der en del mere sang fra Stormzy på dette album end tidligere. På “Do Better”, hyldesten til den evige kamp for forbedring, er der sang på omkvædet, mens Tiana Major9 er hevet ind til at interpolere Mary Marys hitsingle “Shackles” på “Rainfall”. Og så er der bare en overflod af fede tekster, hvis man er til den slags. Indignationen på den Headie One-gæstede “Audacity” kan mærkes helt ind i mellemgulvet og rundes storartet af med referencen til karrierens foreløbige højdepunkt, sommerens Glastonbury Festival, hvor Stormzy optrådte i en Banksy-designet skudsikker vest. "When Banksy put the vest on me, felt like God was testing me…"

“Lessons” er en dyb og utroligt ærlig sang, dedikeret til Stormzys ekskæreste Maya Jama. Det fireårige forhold mellem de to fik en brat ende i august, efter Stormzy havde udsat Jama for en "offentlig ydmygelse". Hvor de sungne omkvæd fungerer med mere varierende kvalitet på “Crown” og “Do Better”, rummer “Lessons” en anden smerte og fortrolighed, og den spidsfindige fortællestil har jeg ikke hørt lignende fra Stormzy siden rapperens mesterlige gæstevers på Ray BLKs ghettohyldest “My Hood”.

For at opsummere har Stormzy altså begået et fuldendt album, der til trods for afstikkere i flere retninger rammer et virkelig stabilt slutprodukt, og som bestemt blot skruer op for undertegnedes spænding op til februars Royal Arena-show.