Yangze
Event Horizon

ANMELDELSE: Anonym begivenheds-horisont

EP / Escho
Udgivelse D. 01.11.2019
Simon Heggum

Manden bag Yangze er ikke et ubeskrevet blad på den danske musikscene. Jakob Littauer står således bag alt fra ElectroJuice til væsentlige musikalske roller hos navne som Liss og Soleima. På Yangze er det manden selv der er i midten, og der er kræset for produktionen og skulet i stor grad til den internationale scene. Det kan høres i den eksperimenterende popmusik, der skyder ud af højtalerne på debut-ep’en Event Horizon.

Og det er i høj grad den moderne elektronik og den eksperimenterende popscene, der skeles imod. Littauer er tydeligt inspireret af PC-musikkens hovednavne som Sophie og Charli XCX samt en skelen til nutidige electronicanavne som Fatima Al Quadiri, Holly Herndon og Jlin. Littauer har lært genrens grundprincipper til UG og formår på Event Horizon at skabe et velproduceret og klart lydbillede, der rammer ind i PC-musikkens særegne lyd.

På ”Mutation” er de Al Quadiri-inspirerede strengesamples blandet med Littauers manipulerede stemme samt et lo-fi-påvirket beat, mens både titelsangen og den fængende ”DNA” leger med de slæbende cut-up beats. Titelsangen smider endog et par feltoptagelser ind i herligheden for at bringe lidt konkretmusik ind i mikset.

Desværre er det mindst interessante på ep’en Littauers stemme, selvom han synger fint og lader stemmen gå gennem genrens obligatoriske brug af AutoTune og pitchshifter. Desværre har hans stemme ikke de samme kvaliteter som genrens hovednavne (Charli XCX, Caroline Polachek), og den besidder heller ikke den kønsforvirrende kvalitet, som man finder hos de mere eksperimenterende electronicanavne (Holly Herndon, Sophie, The Knife). Der mangler simpelthen det afgørende træk, der viser, at Littauer er en ener! Hvilket ellers ikke er så svært, når vi har med glitchpop at gøre.

Derfor ender Event Horizon nærmere op som en slags krydsliste i moderne artpops virkemidler end et decideret værk, der kan stå på egne ben. Yangze er udmærket og vellydende, men blegner i forhold til de internationale inspirationskilder. Planeten Yangze er ikke et ubehageligt eller ufint sted at være – men den minder for meget om andre, større og mere originale naboplaneter.