Ise
Født På Kanten

ANMELDELSE: Forsigtige kompositioner kæmper med at bryde ud

EP / IseRec
Udgivelse D. 29.11.2019
Jan Opstrup Poulsen

Ise med det borgerlige navn Annelouise Adolph vil gerne dele ud af livets eftertænksomme øjeblikke og ikke mindst sange om at modnes i livet. Og det gør hun med oprigtighed på ep’ens seks små forsigtige sange, der dog har lidt en tendens til at efterlade Ise på perronen som den let fortabte pige, som så skal bygges op. Og det yder ikke hendes sangskrivning fuld retfærdighed, fordi hun bestemt ikke er nogen fortabt pige.

Sangeren og sangskriveren kommer heller ikke helt ud af det blå. Hun er en af de utallige sangtalenter fra X Faktor, der efterfølgende har forsøgt sig som solist på egne ben. Og Ise endda som sangskriver. Albumdebuten Kø på Himalaya kom i 2013 uden at gøre det store væsen af sig, men faldt på ingen måde igennem. Meget mere sket der ikke, og så var den historie ligesom forbi. Endnu et tv-udklækket sangtalent ramte virkeligheden. Det syntes Ise dog ikke og bruger nu den virkelighed til at give den endnu et skud.

Født på kanten er derfor et ihærdigt forsøg på at komme tilbage med en række sange, der vil fortælle noget om at modnes som menneske på godt og ondt. Ise vil være andet end en popsanger. Og det sker med fint organisk spillet og orkestrerede melodier, der har de rigtige intentioner, men stadig mangler det sikre melodiske fodfæste, som for alvor kan skyde sangene af sted.

”Brevskriver” tager fat om stærke personlige relationer, men Ise selv forsvinder i de lette klavertoner, og så står budskabet temmelig alene. Ise føler sig tydeligvis tilpas i denne noget forsigtige tilgang i de klaverbårne kompositioner, men sangene har det med at lukke sig om både sig selv og Ise.

Der kommer først for alvor sprækker i udtrykket i ”Metervare”, hvor der er blevet skruet op for melodiopsætningen i en sang, der bider fra sig, hvilket også sætter aftryk i Ises vokal, der sagtens kan tåle en større opsætning. Og måske kan Ise ikke finde hjem i den spæde ”Født på kanten”, men når hun får slebet budskabet skarpt og følger op med musikalsk pondus, så begynder det at spille for hende.