Varnrable
Hard Tech Soft Feelings

ANMELDELSE: Et tusmørke af hård teknologi

EP / Escho
Udgivelse D. 01.11.2019
Simon Heggum

Det er ikke ofte, at man bliver ramt af en umiddelbar lytteglæde, når man lytter til den nye type debut-ep, som efterhånden er standarden, når en ny kunstner skal præsenteres. Med en ep kan man gøre status for en kortere periode i sit virke, uden at skulle leve op til albumformatets floskler. Det giver dog oftest en ujævn, klodset og decideret irriterende lytteoplevelse, da der sjældent er tænkt en rød tråd eller et forløb ind i sammenhængen. Det er altså ikke nok bare at smide et par sange sammen. Så er det bedre at lave en playliste. Og nemmere.

Så det er utroligt rart, at norsk/danske Varnrable – eller Camilla Myhre – har valgt den stik modsatte retning og i stedet har begået en god, sammenhængende og gennemarbejdet ep. Dens stil ligger i midterbanen mellem moderne elektronmusik, eksperimenterende techno og særegen minimalistisk pop. Der er svært ikke at høre Holly Herndon, Helena Hauff, Karýyn og Thom Yorkes Anima ind i lyduniverset på Hard Tech Soft Feelings.

Egentlig er der ikke meget nyt under solen. Hvis du ikke er glad for de synthtunge toner på førnævnte navne, vil Hard Tech Soft Feelings måske ikke appellere til dig umiddelbart, så det er mit job at fortælle dig, at du bør tage endnu en tur i ep’ens manege. For der er guld at komme efter, hvis du først kravler ind på Myhres svært belyste dansegulv.

Hybriden mellem soulet sangskrivning og isnende, kold techno fungerer nemlig virkelig godt, og Myhres glitchede hjemmeproduktioner suger én ind i en stemningsmættet nattehimmel af synths. Bedst virker det på ”Elevate”, der klart er ep’ens mest gennemarbejdede nummer, med snublende beats og stemningsskift. Åbneren ”Alive” må også nævnes for sin vellykkede flirten med chillwave, mens den afsluttende ”Elastic Feelings” vinder med sin brug af forvrængede trommesamples og en minimaltechet rytmebund. Det er simpelthen dansabelt! Og jeg danser ikke.

Måske er ”-Touch+” ikke det stærkeste kort på pladen, og dele af ”Blow My Mind” irriterede mig – men det kan måske også skyldes, at jeg er led og ked af sange, der bruger lige præcis den lyriske metafor. Det skal ikke lave om på, at det samlede indtryk af Varnrables debut er mere end hæderligt, og når der er tale om en indie-debut-ep, på dansk jord, er dette rent faktisk noget af en bedrift.