Kaytranada
BUBBA

Overmættet af blær

Album / RCA
Udgivelse D. 13.12.2019
Jens Dræby

Når man er fremme ved det pragfulde afsluttende nummer "Midsection" med vokal fra Pharrell, er man stopmæt af indtryk. De 17 numre på Kaytranadas anden fuldlængde flyder ubesværet mellem hinanden med tusindvis af mikroskopiske indfald fra neo-soul, hiphop, funk og r&b og en sværm af venner til at lægge stemmer, der aldrig overskygger maestroens vision.

BUBBA brænder langsomt, men sikkert mod første udstikker med Mick Jenkins på "Gray Area". Jenkins' flow springer let og elegant hen over en dragende syret rytme af klippede instrumenter og skævt dumpende baslinjer, og pludselig tror man, at man har regnet Kaytranada ud, men han vil ikke regnes ud og skærer i stedet en udpræget organisk produktion med Kali Uchis på "10%" og igen med Estelle på "Oh No".

Herfra kommer en masse massive højdepunkter, ikke bare fra pladen, men hidtil i Kaytranadas repertoire. "What You Need" med Charlotte Day Wilson er pudset til overdådig skønhed, og vokalen flyder sammen med et enkelt og effektivt beat, der dog alligevel supleres af perfekt miksede trommer og en fræk hengemt syret guitar. "Vex Oh" er Kaytranadas største popnummer og stadig et klokkeklart Kay-nummer. Her er det næsten Ari PenSmith, der stjæler billedet med den måde, hans underspillede vokal danser op ad de simple trommer og den bløde synth.

Det havde været kærkomment med en opfølger på “Glowed Up”, særligt fordi lyden på BUBBA tigger og beder om en feature fra Anderson .Paak. Samtidig har der været et klart ønske om at lave en plade med neo-soulens temperament, og debuten 99.9% spiller afgjort mere på et råt og firkantet tema med elektronisk hiphop. Hvis man var mere til DJ Kaytranada end soul-Kaytranada, så kan man nemt blive skuffet over den nye, sammenflydende udgivelse.

Kaytranada tog Twitter med storm mod slutningen af sidste år og velfortjent, særligt fordi han besejrer en ærgerlig tendens med producere, der overfylder deres udgivelser med ligegyldige påfund og eksperimenter. Selvom albummet som kunstform er så godt som dødt, så lader det alligevel til, at Kaytranada har skabt en god base for sin elektroniske neo-soul, der nemt omfavner og sammenblander uden at mudre eller smadre.