MIKA
My Name Is Michael Holbrook

Ka-ching – så var han der igen

Album / Universal Music
Udgivelse D. 04.10.2019
Josephine Andersen

Navnet Michael Holbrook siger dig nok ikke så meget, men måske ringer der en klokke ved kunstnernavnet Mika. Den libanesiskfødte sanger brød frem i midten af 00’erne med numre som ”Relax, Take It Easy” og ”Grace Kelly”, og takket være sin meget distinkte stemme, et usædvaneligt stort register og et helt særligt ka-ching strøg han til tops på hitlister verden over. Det er dog efterhånden længe siden, og ingen af de efterfølgende udgivelser har høstet lignende succes, men Mika udgiver stadig musik, og My Name Is Michael Holbrook er sangerens femte studiealbum.

Noget tyder på, at albumtitlen indikerer et stilskifte for Mika. Der bliver lagt låg på den meget poppede og til tider flamboyante fortid og i stedet skruet lidt mere op for den personlige fortælling, dog stadig med den klassiske popmelodi som underlæg.

Nummeret ”Dear Jealousy” er et fint eksempel på, hvordan personen Michael Holbrook kommer til orde til lyden af musikeren Mika. En utraditionel, dyster popsang med personlighed og et stærkt beat, der får den til at stå ud fra mængden af de banale melodier, der ellers dominerer albummet. Duetten ”Ready to Call This Love” med den engelsk/italienske sanger Jack Savoretti udmærker sig også ved at have lidt mere tyngde, men det skyldes primært Savorettis flotte vokal, der tilføjer en ny kant til Mikas musikalske univers.

I sidste ende lykkedes Mika ikke helt med at bringe Michael Holbrook frem i lyset. Albummet er præget af lidt for meget 00’er-lyd og lidt for lidt musikalsk udvikling, og de momentære lysglimt er ikke stærke nok til for alvor at afføde et ægte ka-ching og en high-five.