Cody
Win Some

De danske americana-helte genrejser sig selv på magisk vis

Album / Eget selskab
Udgivelse D. 16.01.2020
Finn P. Madsen

Scenen er sat, og det trækker op til uvejr. De mørke skyer virker faretruende, og strygerne i baggrunden er som et varsel, der er klar til at rejse en storm. Indtil nogle sagte guitaranslag og en forvrænget vokal træder ind med ”Gonna cling gonna cling to the brick wall” og giver håb om opklaring. Den fantastiske åbner ”Brick Wall” sætter barren højt på Codys nye og femte album Win Some.

Danske Cody har været savnet. Sidst de lod høre fra sig var i 2016 med den glimrende I'll Ride With You. Efter et enligt soloridt er Kaspar Kaae tilbage i folden som kapelmesteren med det store overblik, og han genrejser sit band med en indlevelse, der er respektindgydende. Pausen har åbenbart været tiltrængt, for alt spiller bare på dette femte album, hvor ambitionerne er skyhøje og bliver indfriet helt ind til mindste strofe.

Bandet fortsætter deres tur mod de højere luftlag på den storladne ”Do You Feel It?”, hvor man som lytter bliver suget ind i et eventyragtigt univers, hvor himmel og hav står i et med svajende basgange, smukke vignetter af strygere og et omskifteligt tempo, der fragmenterende drager én til sidste strofe.

Codys folkinspirerede popmelodier og hang til americana har altid trukket mod de horisontale vidder og vakt stor opsigt på de hjemlige breddegrader. Denne gang er det som om, bandet sigter mod en kulisse med den store panoramaudsigt, hvor der er højt til himlen, og der er blevet plads til at eksperimentere med udtrykket. Og når gruppen tilmed har så gode sange, som de har på Win Some, så er overgivelsen til dette pragtalbum fuldendt.

Den melankolsk smukke ”All That Matters” med Kaspar Kaaes sjælfulde vokal i centrum bliver dissekeret med en grumset distorted guitar. På den spøgelsesagtige ”I've Got Nothing To Hide” deles Kaae og cellisten Line Felding om vokalerne til et slæbende lydspor, der besidder masser af drama i et dirrende spændingsfelt, som mod slut sætter tempoet himmelstræbende i vejret.

Cody har på Win Some udfordret sig selv og testet deres musikalske formåen ved at betræde nye stier, og missionen lykkes til fulde. Der er noget poetisk og sårbart over deres melodiske univers, som gør albummet umanerligt tidløst og dragende. Alle sanser står åbne, når de folder sig ud og viser, at der er noget større på spil. Cody har genrejst sig selv på magisk vis.