x
We have a (rocky) lift off

Hedegaard, Aairport Festival, Gigantium

We have a (rocky) lift off

Anmeldt af Sarah Daugaard Rose Hansen | GAFFA

Hedegaard har fået til opgave at åbne ballet til Danmarks første omgang med Aairport Festival i Gigantium i Aalborg, og det viser sig hurtigt at være en svær en af slagsen.

Den 31-årige dj og producer havde sin helt store storhedstid med hits som “Happy Home” med Lukas Graham og en god bunke Brandon Beal-samarbejder i 2014-15, for ikke at tale om hans “Slem igen”-remix. Alligevel har han formået at skabe en vedvarende succes med numrene, der holder sig kørende i 2020, og han har yderligere været med til at producere en lang række danske sange. Derfor er jeg beredt på, at jeg går ind til en større omgang danske hits leveret på perlerække, men det bliver hurtigt flere, end hvad godt er.

Der bliver langet om sig med alle de største hits fra 2019: TopGunn, Emil Stabil, Tessa. Rigtig mange af dem får vi dog kun, hvad der føles som max 30 sekunder med, før de kastes helt til side for det næste element, og så fungerer overgangene imellem dem slet ikke. Også Suspekts “Gonzo” har Hedegaard fået lov til at lave et remix af, efter at have været i sommerhus med de danske drenge i sommer. Et mix, der både kan og ikke kan noget, ender desværre med at være lidt ligegyldigt, når man stadig hellere ville høre originalen.

Det føles på en eller anden måde off. Eksekveringen af mixes, overgange og drops. Der er også flere fulde stops undervejs, og det føles, som om vi starter forfra med at bygge op gang på gang på gang, i modsætning til at holde en kurve gående.

Til stor ros, så var det umiddelbart dj’en selv, der havde lavet en intro til at følge op på festivalens akavede stewardesse-intro, der pænt fortalte om reglerne på stedet. Til modsætning kunne Hedegaards intro fortælle at: “I am your captain and I am fucked” og sætte den rigtige EDM-stemning, om end den ikke blev holdt sættet igennem.

Ligeledes fungerer det, når dj’en kommunikerer med folk undervejs, og de beviser, at de er klar, hvis der blot bliver rakt en hånd. Personligheden kommer dog ikke helt ud over scenekanten, og man kan også godt forstå, hvis Hedegaard synes, at det har været en lettere akavet start. Det bliver til gengæld et højdepunkt med hittet “Slem igen”, hvor salen BRØLER, at det er det der “hovedspring i hendes fisse”, det hele handler om.

Selvom meget af publikum ikke har indfundet sig endnu, og vi kommer godt 30 minutter ind i sættet, før belysningen bliver sat rigtigt ned, (det føles mere som en ædru skare i en stor gymnastiksal end en EDM-festival), så formår Hedegaard heller ikke selv at løfte stemingen helt, før vi er 47 minutter inde i sættet og skal til at slutte af. Her hjælper han dog sig selv og publikum på vej med megahittet “Animals” af Martin Garrix, som der umiddelbart ikke er pillet yderligere ved.

Det bliver også til en afslutning med et godt mix af hans egen sang “Happy Home”, som han har lavet med Lukas Graham. Graham, som han sidder i studiet med i disse dage og arbejder på, hvad jeg ikke er i tvivl om bliver det næste store hit.

Opsamling: Den succesfulde producer halter på dj-fronten, og det bliver en lettere rodet affære med enkelte gennembrud. Til sidst samles publikum dog, og der løftes i samlet flok til en euforisk stemning, efter at vi får skruet op for både lyd og BPM.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA