Awinbeh
Life Stories

Lækker debut fra Jadas sangskrivnings-partner

Album / Copenhagen Records
Udgivelse D. 27.12.2019
Sara Elisabeth Nedergaard

Awinbeh Ayagiba har de sidste år primært skrevet og produceret musik for og med kunstnere som Phlake, Soon og ikke mindst Jada. Nu står Awinbeh på egne ben som solokunstner med debutalbummet Life Stories. En debut, som Awinbeh hovedsageligt selv har skrevet og produceret gennem de sidste to år, og som ifølge albummets tilhørende pressemateriale ”består af kapitler, momenter og historier fra Awinbehs levede, virtuelle og forestillede liv op igennem 2010’erne. Et årti, der, for Awinbeh, startede i Aarhus og tog ham via Berlin til København – fra ung mand til voksen. På papiret i hvert fald.”

Ifølge Awinbeh selv har albummets sange det til fælles, at de ofte kredser om historier, hvor det handler om at komme videre og om at sidde fast i et usundt forhold, en uendelig fest, eller at flytte fra provinsen. Ting, som de fleste millennial-tilflyttere til de danske storbyer nok kender så udmærket.

”New!” åbner ballet med sprød r&b i en atmosfærisk indpakning, tilsat lækker vokal fra Awinbeh. På ”Sway” bliver tempoet skruet lidt op, og der er mange elementer at holde øje med – fra klassisk 808-tromme til leg med forskellig synths og tydeligheden af Awinbehs vokal, som både står flot alene og med diverse effekter. Og temposkiftet fortsætter, fra den dansable førstesingle ”Fever” til den dovne ”Fantasy”, hvor Awinbeh – ikke for første gang – sender min tankestrøm mod Frank Ocean.

Life Stories er det perfekte soundtrack til en eftertænksom tur rundt om søerne i dine friskeste sneaks og med dit hjerte en lille smule knust. Efter 10 numre i selskab med Awinbeh er du klar til endnu en tur i kødbyen, så du kan få knust hjertet lidt mere. YOLO, du ved. Life Stories emmer af ungdommens tung- og letsind. Og der bliver kørt en smule i ring. Heldigvis står et nummer som ”Ami + 1” ud og rusker lidt ved lytteren. Her viser Awinbeh, at han har producerhænderne skruet godt fast, og der er så mange elementer at holde styr på i skæringen, at man næsten bliver forpustet. På den gode måde, hvis det findes.

Life Stories er er skidegodt ungdomssoundtrack, men kunne godt bruge lidt mere leg og kant.