Symbioseskabende stortalent

Jada, Train, Aarhus

Symbioseskabende stortalent

Anmeldt af Andrea Washuus Bundgaard | GAFFA

Det går hurtigt i Camp Jada. På den anden side af nytåret hev hun prisen for årets nye danske livenavn til Danish Music Awards med hjem, blot få uger før hun modtog Kronprinsparrets Stjernedryspris på 100.000 kroner. Alt i mens er hun rykket op på de helt store scener og har netop betrådt landets arenaer som opvarmning til The Minds of 99. Og danskerne er vilde med hende. Opmærksomheden omkring denne igangværende tour fik sågar så massiv efterspørgsmål, at der ikke blot blev annonceret en ekstrakoncert, men også en ekstra-ekstrakoncert. Både fanskaren og talentet var da heller ikke til at tage fejl af denne aften på det aarhusianske spillested.

En vaskeægte diva a la 00’erne

Det er et aldeles velmødt publikum, der er dukket op med merchandise i form af store vifter og 00’er-munderinger, og det mærkes tydeligt, at Jada på rekordtid har samlet sig en yderst dedikeret og ikke mindst stor fanskare af unge piger i overvægt, der desuden ikke er blege for at synge højt og indfølende med på de bløde popmelodier. Placeret trygt i Jadas hule hånd, og med plads til både at fyre den af og læne sig tilbage. Og der er nok at se på, for hos Jada går bølgerne højt på performancefronten. Noget, der med det samme blev cementeret, da hun i øjenhøjde med sine skrigende fans anslog koncertens første toner gående midt i den enorme crowd, med en god portion selvsikkerhed. Badet i baby-lilla nuancer fra scenens lysshow.

Jada og korpigernes silke-stemmer tilføjede så mange melodiske lag til et ellers relativt simpelt set-up af trommer og synthesizere og bragte os direkte tilbage til Hit For Kids og Now That’s What I Call Music-pladerne, der sprøjtede med fløde og seriøse ørehængere. På den måde genfandt nostalgien sig i et møde med nu’et – hjulpet på vej af 4 x dobbelt-denim outfit med tydelig reference til EyeQ’s debutvideo fra 00’ernes indtræf. Og her forestiller jeg mig, de fleste af fanskarens fellow-tøser ved, hvad jeg taler om.

Først og fremmest menneske

Jada kunne ikke komme sit publikum nær nok denne aften. Og her var de fejlfrie vokalpræstationer ingen hindring, der, trods dyb perfektionisme, rummede så meget integritet og ikke mindst menneske. Og hvad angår mennesket, var det et meget ydmygt et af slagsen, der efter hvert nummer takkede overvældet, ligesom der med de fleste numre fulgte en lille anekdote, der kun gjorde sangene og formidlingen af dem mere vedkommende. Særligt en ny sang blev introduceret ud fra en personlig beretning om den hårde tid omkring et break-up.

Henvendt til de af publikum, der går igennem noget lignende, lød det “Jeg er stolt af jer!”, mens den direkte kærlighed kravlede under huden og fik folk til at rykke tættere sammen. Hvis stemningen få steder skulle været blevet tabt, blev den lynhurtigt hevet op igen til debuthittet “Sure” af modsatte tematik. Trods mange kandidater vandt “You Are Not Alone” aftenens rørende input med den stærke tekst om at føle sig ensom i selskab med andre – leveret af de fire sangerinder i klæbrig omfavnelse med hinanden som én stor venskabssymbiose, ikke kun med hinanden, men med hver eneste modtagelige person i salen.

Der er tydeligvis masser af nyt materiale på vej til de danske AirPlay-lister. Dog ingen, der slår “Keep Cool”, som da også fremstod som aftenens absolutte klimaks, leveret liggende i et crowd-surf i publikums arme.

En tordnende karismabombe

Det er svært at sætte en finger på noget, når Jada & co. indtager alle hjørner af et stort spillested så suverænt, som det var tilfældet på Train lørdag aften. Og forresten var røgmaskinen og de indstuderede koreografier helt passende, om end en smule komiske, men samtidig dem, der så gennemført satte prikken over i’et og understøttede den tordnende karismabombe Jada. Personligt var jeg ikke tabt et eneste sekund. Og selvom jeg har set Jada tidligere i festivalregi, var mødet med hende i et publikum, der alene var hendes, særligt magisk. Faktisk mindes jeg ikke at have oplevet en koncert på dansk jord, eller måske nogensinde, med så direkte kontakt og kærlighed i mellem musikere og gæster.

Hovedpersonen selv betitlede aftenen som “historisk”, og der er ingen tvivl om, at den altoverskyggende publikumsgejst udgjorde en milepæl i hendes knap tre-årige karriere. Af samme grund kan jeg ikke se, at der skulle være andre muligheder end fuld plade på stjernerækken. Det danske pophåb synger røven ud af bukserne og ligner en superstjerne i sin helt egen liga på samme tid. Hendes flatterende, diva-dejlige facon er på mange måder usædvanlig herhjemme, men jeg køber den hundrede procent. Og jeg er tydeligvis ikke den eneste.

Intro

With You

H20