Han blev sgu da en stjerne en dag

Peter Sommer, Skråen, Aalborg

Han blev sgu da en stjerne en dag

Anmeldt af Esben Suurballe Christensen | GAFFA

Peter Sommer og Tiggerne udviste ingen tyndslidte premierenerver, da de muskuløst og overbevisende kickstartede deres turne i Aalborg

Lad os lige få det ud af verden først. Den booker, der har sendt Peter Sommer og Tiggerne til turnepremiere i Aalborg en tirsdag aften, i uge 8, mens der er Champions League kender ikke nordjyderne specielt godt. Vi nordjyder elsker gratis buffet, vin ad libitum, transferfri spillere, ski-vinterferie og det at blive indendørs på en hverdag, mens der er fodbold i fjernsynet.

Vil man hive noget ekstraordinært ud af et publikum i Nordens Paris, både hvad fremmøde og engagement angår, så bør man smide sin kunstner nordpå en fredag eller lørdag. Det burde være alment kendt. Muligvis siger det så noget om den status, Peter Sommer efterhånden har opnået, at man nu regner med, at navnet er så stort og bæredygtigt, at det kan lokke de kræsne nordjyder ud af hulen en hverdagsaften.

Når det så er skrevet, så var det faktisk et både vedkommende og veloplagt publikum, der var mødt på et alligevel ret godt fyldt Skråen for at se Peter Sommer & Tiggerne debutere sangene fra deres nyeste album Stærk Strøm Hen Over Ujævn Bund. Og der var faktisk debut til alle 10 sange, da man havde valgt at dele koncerten op i to sæt, hvor vi fik hele albummet serveret i første sæt. Og vi efter pausen fik en tour-de-best-of-Peter Sommer til både desserten, kaffen og ostefadet, så vi endte op på en spilletid, der næsten var Bruce Springsteen værdig.

”Lad Mig Forlade Dig, Før Du Forlader Mig” åbner aftenen, og den står efter i aften allerede som en kommende klassiker i Peter Sommerland. For alle os, der har fulgt Sommer siden Superjeg og ”Valby Bakke”-dagene, har nok lidt svært ved at genkende den verdensfrontmand, der med en lysende karisma ejer scenen disse år. Og således også i aften.

For hvor Sommer i de tidlige år stod ved fodenden af alle sine inspirationskilder og gemte sig betuttet bag både bas, (akustisk) guitar og med hænderne bag ryggen, er han nu fuldstændig forvandlet til en person, der naturligt virker fuldstændig i kontrol – og tilpas med, hvad han er sat derop for at gøre. Han kender sin vokals styrker og begrænsninger. Og det har ikke altid været tilfældet. En afsindig kontrast til dengang, hvor vi alle sammen, inklusive ham selv, hver gang håbede på det bedste og slog et kors for brystet. Knægten blev til en konge.

Det hjælper naturligvis at have et mere end stærkt album at vise frem, et bagkatalog af stor styrke og så vel nok ét af landets bedst spillende bands med sig som rygstød. Tiggerne er mere end blot et bagtæppe. De er for tiden så velintegreret en del af Peter Sommers musikalske storhedstid, at det er svært at forestille sig dem ikke flankere hovedpersonen. Der er i den grad skruet ned på 10 og op for rockdrengene. Bedst personificeret ved klaverbokser Palle Hjorth, der på Stærk Strøm endda har fået navngivet en sang efter sig. Og når Hjorth spiller op til gejst på alle tangenter, så er det svært ikke lade sig rive berusende vægtløst med, når ”Mørket Trumfes Af Palle Hjorth” rusker os rundt. ”Vi Der Valgte Mælkevejen” efterfølger triumferende i sin muskuløse, Jocke Bergeske tone. Og et så absolut højdepunkt.

Alle os, der har det mere end stramt med det lidt ølbøvede lålålå-refræn i ”Videre og Videre”, må lade os overbevise om sangens i øvrigt store kvaliteter. Dels fordi den del heldigvis bliver nedtonet, og fordi guitarist Søren Bigum skyder stykke af letsvævende guitar-rundgange af sted, der vil få selv Johnny Marr til at klappe anerkendende.

Selvom folk mister fokus til sidst og går i baren for at undgå køen under de sidste numre, hvor især "I Morgen" nok vil tage sig bedre ud i kirkesetuppet, Sommer har kørende ved siden af, så kan det noget at høre et nyt album blive spillet fra start til slut. Der kommer nye nuancer og farver til paletten.

Efter pausen får vi en Elskede At Drømme, Drømmer Om At Elske-kanon og bliver bekræftet i, hvorfor denne af mange nu bliver anset for at være Sommers svendestykke. Der, hvor han får samlet håbet og tvivlen. Ført blå og rød blok sammen.  En akustisk ”Til Rotterne, Til Kragerne, Til Hundene” fører os endnu længere tilbage og tildeler en kæmpemæssig hjertestarter til et nummer, der ellers med sindsro kan hvile i sin egen storhed. Men dens melankolske country vibe bevæbner den bare med nye store vinger, og Sommers vokal helt fremme tager teksten os nye steder hen.

Publikum får lov til at blande ekstranumrene selv, og det medfører grin både fra scenen og salen, da band og forsanger starter på to forskellige sange. Sådan er det med tourstart. For ja! Lydbilledet bliver helt sikkert mikset lidt skarpere allerede, og timingen sidder endnu mere i skabet, når vi når weekenden Men hvis det lød så godt, så overbevisende en tirsdag aften i februar, tænk så på, hvordan det lyder om nogle måneder.  Av for den!

Se hele Peter Sommers turnéplan

1. sæt:

Lad Mig Forlade Dig, Før Du Forlader Mig