Gennemført repræsentation af eksperimenterende bagkatalog

School of X, Radar, Aarhus

Anmeldt af Cæcilie Salomonsen | GAFFA

Tilbage i 2017 udgav Rasmus Littauer sin første ep, Faded. Dream. under kunstnernavnet School of X. Udgivelsen gav et solidt indtryk af Littauer som soloartist, men da opfølgeren Destiny udkom for knap fire måneder siden, kunne man pludselig opleve en ny version af School of X. Hvor Faded. Dream. var upbeat og rå, var Destiny drømmende og euforisk. Littauer elsker at eksperimentere og lege med forskellige lydbilleder, hvilket aftenens koncert blev et strålende eksempel på.

Det hele bliver skudt i gang med nummeret “I’ll Never Be Ready To Die” fra ep’en Destiny. Det er en rolig og behagelig start, hvor Littauers stemme får lov til at være i fokus. Han bevæger sig fejlfrit i det høje register, som er blevet et varemærke for School of X. I løbet af koncerten får vi mere af samme skuffe, men vi får også tempo, trommer og synth. Alt sammen veludført og med en oplagt Littauer i front.

Ud over materiale fra Destiny og Faded. Dream. får vi også lov til at høre en række helt nye numre, der giver et spændende indblik i, hvad vi kan vente os af den kommende udgivelse, som Littauer annoncerer under koncerten. De nye numrene er mere rockede, og står i sammenligning med tidligere materiale mest i kontrast til det, vi kunne høre på Destiny. Det lyder stadig som School of X, men igen i en nyfortolket version.

Aftenens højdepunkter bliver numrene “Rodeo”, med sit lave tempo og langsomme opbygning, den seneste single “Collarbone”, som har lidt mere kant og rytmik samt “Words”, et af de største numre fra Faded. Dream., der runder aftenen af. “Words” repræsenterer den rå coolness, som karakteriserer Littauers første ep, og er med sit legende upbeat tempo det perfekte nummer at afslutte med.

Kombinationen af nyt og gammelt materiale gik alt i alt op i højere enhed, og aftenens koncert var på mange måder den ultimative showcase af de forskellige musikalske universer, Littauer har kreeret de seneste år.

Opvarmning: Dirt Bike *****

Bag Dirt Bike står Gustav Berntsen, som tidligere har ageret frontmand i punkbandet Pardans. Til aftenens koncert stillede Berntsen op sammen med tre bandmedlemmer på henholdsvis bas, trompet og violin. Instrumentalt var det en anderledes konstellation – en virkelig fed en af slagsen.

Musikken er sjælfuld og fængende. Dirt Bike har sin helt egen lyd, der inkorporerer elementer fra blandt andet indie, country, klassisk og elektronisk musik. Det lyder måske som en rodet affære, men det fremstår som alt andet end det.

Berntsen har indtil videre officielt udgivet singlerne "Roll in the Hay" og "Blond Dyed Mohawks", men bød under aftenens koncert på fem forskellige numre, som alle gav et virkelig lovende indtryk af, hvad vi har i vente fra Dirt Bike.