Thomas Helmig
Sange Fra Den Skaldede Frisør

Helmig goes musical. Og alligevel ikke helt

EP / Sony Music
Udgivelse D. 28.02.2020
Jan Opstrup Poulsen

Publikumssuccesen er planlagt og i hus på forhånd. Man tager Susanne Biers populære filmkomedie Den Skaldede Frisør, får en af tidernes mest populære popsangere til at skrive musikken og sætter det op som en musical, der er en af tidens mest populære underholdningsformer. Så er den hjemme.

Fem af ud musicalens ti sange har Helmig nu udgivet i sin egen version med eget band, og man kan hurtigt konstatere, at Thomas Helmig ikke er gået all in på musicalgenren rent musikalsk. Det lyder mest af alt som Helmig classic og kun med snert af musicalens insisterende patos. Og så synger Helmig selvfølgelig som Helmig og ikke med en musicalsangers volumen. Det er mest på tekstsiden, at Helmig falder i musicalens ofte banale grøft. Her gør han et ihærdigt stykke arbejde for at fortegne og forstørre kærlighedshistorien, der her er en bunden opgave.

Der lægges ud med ”Hængebroer”, der sidder i skabet som en ren Helmigkomposition i den lette ende. Melodisk imødekommende og en tydelig vokal. Og det er altså væsentlig bedre end den rørstrømske ”Så kom du”, hvor Helmig bevæger sig ind på musicalens bane med strygere og voldsomme backingvokaler. Det fungerer muligvis på musicalscenen, når stemningen skal bankes op, men det ligger langt fra Helmigs rene musikalske åre.

De fem sange har det med at søge tilbage til Helmigs lidt ældre og mest elskede lyd, der ikke går af vejen for en funky slagbas, som man ellers ikke hører mere. Og på den facon rammer han også fint det lidt modne publikum, som må formodes at være musicalens målgruppe.

Sange Fra Den Skaldede Frisør når aldrig at lyde af meget mere end Helmig light, selv om omkvædet virkelig fænger i ”Lys og Lygte”. At sangen så handler om at lede efter kærligheden med lys og lygte, og vi samtidig skal tro på at os selv og kærligheden er lidt en gennemgående svaghed for denne og de andre sange, der skal passe ind i musicalens kærlighedshistorie.

Det musikalske højdepunkt er ”Os To”, hvor Helmig søger mod sine gamle rocksoulede kilder, der giver sangen et solidt grundspor, og så lyder Helmig lige pludselig både overbevisende og mindre banal.