x
Princess Nokia: Everything Sucks

Princess Nokia
Everything Sucks

Mere big mood energy, Nokia

GAFFA

Album / Selvudgivet
Udgivelse D. 28.02.2020
Anmeldt af
Jens Dræby

Rap har et kæmpe råderum for udtryk. Men som et meget personligt format af rim og rytmer er der klare forventninger til det afgørende indtryk. Lytter man til Everything Sucks af Princess Nokia, får man hurtigt indtrykket af, at denne unge kvinde rigtigt gerne vil have lytteren til at tænke, at hun faktisk er en badass, der tør være crazy og respektindgydende. Meget af det, som kunne være gået galt med Billie Eillish, og som går galt med surmulende konceptrappere a la Tech N9ne og Hopsin, går galt her med Nokias letkøbte forsøg på at være edgy eller fandenivoldsk.

Således er de tre første tracks lidt lavthængende frugter, der tjekker samtlige bokse for sen 90'er/tidlig 00'er-popstjerne, der gerne vil smide børnemålgruppen til fordel for teenagerne. Den nypopulære femme fatale-antihelt og Batman-skurk bliver tjekket fra starten og derefter lige over i et omkvæd, der blot gentager "Let me out of the crazy house" og derefter nogle kvalte hæse lyde, for virkelig at pointere, at Nokia sagtens kan være helt gakkelak. Modsat den meget moderate Everything is Beautiful.

Pludselig bliver det dog svært underholdende, hvis man ser bort fra den ensporede lyrik og lader sig overtage af sangenes levering, der bl.a. i "Welcome to the Circus" låner lidt af Minajs dybe aspirerede tonelag. Midt i pladen er en solid håndfuld tracks, der kulminerer i nogle helt enkle numre med intens, nedtonet produktion. "Practice" og "Balenciaga" lyder som den enormt overlegne Nokia, der i første omgang fik sit gennembrud med masser af "Big Mood Energy" og en tight teknik.

Seltzers produktion er her også langt mere spændende, fordi virkemidler som et skævt og dystert klaver på "Practice" skaber den helt rette blanding af noget Old Dirty Bastard og Nokias uironiske feminine fyrighed. Ligesom med Everything is Beautiful kunne det være fedt at høre Princess Nokia give los på flere tracks, som hun gør på højdepunktet "Gross" eller "Fee Fi Foe".


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA