Orm
Mit Blod

Den efterladtes magtfulde skrig

Album / Indisciplinarian
Udgivelse D. 28.02.2020
Simon Yüksel Nielsen

Hvor Ir var det hidtil skræmmende stærke højdepunkt i Orms karriere, har black-metalbandet med de bornholmske aner taget forventningerne på sengen og udgivet Mit Blod, der cementerer bandets imponerende forståelse for skabelsen og fortolkningen af emotionelle symfonier

Jeg har før tænkt, hvordan Orm kunne bære sig ad med at komme efter Ir. Ir hører ikke alene til sidste år største metaludgivelser, men det er samtidig en cementering af det talent, der lige nu strømmer gennem metalkulturen og på tværs af det danske musikmiljø. Med Ir er Orm endelig blevet forstået af dem, der før så metal som larm. Ir er et værk i ordets kunstneriske betydning, men i stedet for at vente på de forventninger, der siden efteråret har vokset hastigt omkring bandet, har Orm gjort det, ingen egentlig kunne forvente. For kun seks måneder efter udgivelsen af Ir kan Mit Blod vel næppe anses som en efterfølger, men måske rettere et efterskælv af den metalsymfoni, der blæste gennem efteråret.

Mit Blod er behandlingen af den svigt, der kan være for personlig at tale om, men som alligevel skriges højt og vredt. Det er behandlingen af den svigt, alle utvivlsomt har følt – fra vreden og gennem sorgen og mod den fjerne accept af realiteten. Titelnummeret fungerer som en direkte rejse gennem det følelsesregister, der i begyndelsen skriges aggressivt i øret på lytteren, imens de hvæsende guitarriffs river i de kropslige overflader og strækker sig langt ud over den gængse definition af black metal. Men samtidig omfavner Mit Blod ikke alene aggressionerne. Det er en filmisk rejse set gennem andre øjnes forståelse for ensomheden.

Igennem Mit Blod bevæger Orm sig gennem vreden og ind i omfavnelsen af sorgens dyb. De ætsende toner bliver til et melodramatisk begravelsesoptog, som Orm før har fremvist mesterligt på Ir. Mit Blod er et enormt sammensat og varieret værk, der i sin opdeling af titelnummeret og fortolkningen af ”Notes to You” af øfællerne Sleep Party People præsenterer lytteren for den følelsestunge rejse gennem svigt. Orm gør det fremmede til sit eget, og det gør sig figurativt gældende i fortolkningen af Sleep Party People, hvor de monstrøse melodier står i forlængelse af ensomhedens magtfulde skrig.

Mit Blod er der skruet ned for hastigheden, og det giver en dybere og mere omsluttende resonans hos lytteren. Mørket føles varmt i selskab med Orm, og det svigt, vi alle kender, mødes af et trygt håb i takt med musikken, der lukker sig omkring os.