Lord Siva
Lys

Skinner lyset på Lord Siva? Han er tilbage med rendyrket pop

Album / Disco:Wax
Udgivelse D. 27.03.2020
Esra Koca

I en tid, hvor de fleste danske musikere har spyttet singler ud på samlebånd, har den dansk-srilankanske Lord Siva en solid diskografi, der både inkluderer ep’er, albums og den engelsksprogede "Paris", som toppede den danske Spotify-liste i flere uger. Lord Siva er nu klar med sit tredje dansksprogede album, "Lys", hvor han – i kontrast til sin tidligere melankoli, tomhed og ensomhed – omfavner os med kærlighed, store følelser og, måske overraskende, mere rendyrket pop, hvor han helt dropper at flirte med tidens urbane lyd med grime, afropop og baile funk-produktioner.

Fungerer det? Både og.

Som en helhed er Lord Sivas univers i sig selv overbevisende, og som lytter indhylles man i de melodiske toner, der klæder den tidligere melankoliker, hvis tekster, i kontrast til tidligere tiders sårede følelser efter et forlist forhold, nu kredser omkring forelskelsen – på godt og ondt. Den ekstatiske lykkefølelse ved funden kærlighed og den ofte dertilhørende usikkerhed, der simrer under den muntre overflade, eksemplificeres ret fint på "Hjerte kan". Nummeret er en kærlighedsfortælling i alle dens ambivalente nuancer, hvor et trapbeat indkapsler den intensive følelse, når han med nærmest desperation i stemmen synger omkvædet.

Lord Sivas flydende balancegang mellem pop og andre genrer som rap og electro er en force på "Lys". For eksempel på "Digital kærlighed", hvor han æterisk og svævende over et elektrobeat synger "Overfør dine følelser til mig". Og det er endnu bedre på, ja, "Bedre", hvis synthtunge karakter er garant for nærmest fermt popsnedkeri, og hvor der er stærke associationer til Kesis klubrap.

Og hvorfor er det så, at man som lytter alligevel efterlades med følelsen af, at Lord Siva ikke helt når i mål alligevel? Med sine 16 numre er "Lys" for langt og strækker et basalt emne som kærlighed meget længere, end albummet kan bære. Der er sluppet fillers igennem nåleøjet som "Før eller senere", der med sine næsten fem minutter og lyriske banaliteter som "det regner i mit hjerte" gør kærligheden klichéfyldt. Det samme kan siges om "24 Mer", hvor Lord Siva lyder som en dårlig kopi af sig selv, mens han konstaterer, at det er "et mareridt at vågne i en drøm".

De mere indadvendte, eftertænksomme numre, der tidligere har været Lord Sivas styrke, og som nu mest lader til at være blevet lavet af nostalgi, drukner i det melodiske projekt og giver følelsen af en unødvendig pop-rutsjetur frem for at give os den medrivende pop, der kunne have understreget "Lys" som en hel oplevelse frem for en gennemtrængende fragmentering.