Teitur
Modern Era

Gennemmusikalsk legestue fra globaliseringens frontmusiker

EP / Playground Music
Udgivelse D. 17.04.2020
Jan Opstrup Poulsen

Færøske Teitur har gennem sin karriere holdt fast i sit geografiske ophav og samtidig måttet være væk hjemmefra for netop at have en musikalsk karriere. Den gennemmusikalske Teitur har ikke kun et stort publikum uden for Færøerne, men han er også dybt afhængig af musikalske partnerskaber. Teiturs musikalske nysgerrighed virker nærmest umættelig, når det kommer til at finde nye musikalske legekammerater.

Ep’en Modern Era er ingen undtagelse. Denne gang har han fundet sammen med hollandske Reyn, som er et af de utallige musikalske venskaber, som Teitur har samlet op gennem årene. De har sammen indspillet fire temmelig forskellige sange, der dog alle bindes sammen af deres legende tilgang til sangene og så ikke mindst Teiturs drømmende vokal, der kun bliver bedre og bedre.

Teitur kan godt fremstå lidt som en drilsk og meget elskelig troldeunge med sin underspillede nordlige humor. Og ”Holiday Inn” er en sjov organisk sang med lidt reggaeekko kørende ind fra sidelinjen. Man kan kun blive glad i låget, når Teitur giver den fuld gas og bare spiller igennem.

Clara er vi så ovre i den mere klassiske udgave af Teitur. En sang skrevet sammen med amerikanske Griffin House, der er endnu en af hans utallige samarbejdspartnere. Den handler om en lille pige i den moderne tid og er en helt utilsløret hyldest til det legende barn, der er uovervindelig i sin egen uskyldsrene verden. På Enough finder han den sørgmodige tone frem i en sang om at miste, men når man ikke har lyst til at sørge. En tematisk fin sang, der musikalsk kører lidt af sporet i sin leg med lyde.

Virkelig stærkt står It's on Me, der er skrevet af Cæcilie Norby, og hvor Teitur har hjulpet lidt med ordene. Her er hans let slæbende vokal ret uovertruffen i en jazzet ballade, hvor man kun kan elske Teitur, der åbner for følelserne.

Modern Era er et lille skridt i Teiturs musikalske rejse, men det er et udtryk for globaliseringens nødvendige kunst, når man ikke vil give afkald på sin hjemstavn og samtidig drages mod nye oplevelser og indtryk. Det må være hårdt arbejde for Teitur at finde balancen, men i musikken finder han altid denne balance.