Chresten
Vindfang

Vestjysk opsang fra tidligere X Factor-vinder

Album / Fjellskabet
Udgivelse D. 24.04.2020
Jan Opstrup Poulsen

Det gør ingen musikkarriere at vinde X Factor. Et lidt forvirret pip i form af et album kan det måske blive til, og så plejer der at blive stille. Chresten vandt konkurrencen i 2013 og udkom med albummet Wanderlust året efter. Det er der næppe mange, der husker.

Men man skal jo ikke at give op efter første forsøg, hvis man altså mener det. Chresten har tydeligvis brugt årene efter Wanderlust til at redefinere sig selv som sanger og sangskriver, og der er meget langt fra X Factor til hans andet album Vindfang, der har en tydelig sangskriver som afsender. Chresten er for det første blevet en dansksproget sanger, og så står han frem som en sangskriver rundet af det vestjyske. To markante ændringer, der med lidt af et trylleslag har gjort Chresten til sin egen.

Han har dog ikke skyllet det hele ud med badevandet, hvor musiker og producer Knut Haavik stadig er den erfarne bagstopper på det musikalske. Chresten har derimod brugt tid og energi på at omstille sig til det danske sprog, og selv om træerne ikke vokser ind i himlen, så er han godt på vej i sine personlige og lettere indignerede sange, der gerne tager et vestjysk opgør med københavneriet. Dette ikke uden en selvironisk distance, men med en del udfald mod eliten og tyranniet af selvfede og overfladiske meningsdannere. Men også hvad der skyller op på kysten vestpå.

Chresten har som mange andre fået forstoppelse, hvilket understreges af sangtitler som ”Befriet for den helt store intelligens”, ”Den rådne banan” og ”Senil ulydighed”. Som det måske anes i disse sangtitler, ynder Chresten at lege med velkendte ordsprog, hvor han gerne bruger ordsprogene som afsæt til sangteksterne. Meget i stil med sanger og sangskriver Juncker, der mestrer denne kunst.

Teksterne bliver en kende krasse, når Chresten lukker op for sin galde, men er samtidig det befriende i opsangen fra vest. Musikalsk kan det også blive noget fortegnet i en noget kold tone. Her mangler enderne stadig at finde sammen for Chresten, hvis det skal blive mere end bare et fornøjeligt opråb. Og her kommer han sig selv til undsætning i de mere dæmpede og poetiske sange, som i ”Da far var dreng”, hvor han åbenbarer en varm ømhed.

Med Vindfang er Chresten på vej til at træde frem som en sangskriver med noget på hjerte og et klart budskab. Det kræver stadig noget arbejde helt at få dette helt på plads, som det lykkes i den afstemte "Den rådne banan” og som vestjysk blues i ”Æ hav”.