Kloster
Især Til De Levende

Hypnotiske og urovækkende lydmalerier fra de danske neo-folk-helte

Album / Moondrop Records
Udgivelse D. 08.05.2020
Finn P. Madsen

Der er noget næsten overjordisk over introen på "Fred Med Verden", sangen som åbner Klosters nye og syvende album Især til de levende. Som i en katedral med højstemte toner fra tværfløjte, flygelhorn, trompet og akustiske guitarstrofer, der smyger sig om nogle alvorstunge slag fra pauker, ledes tankerne og stemningen hen på noget, der kunne være hentet fra Talk Talks sidste store album, Laughing Stock. Efter en næsten tre minutters intro rammer Mikael R. Andreasens varme vokal som et sonende aftryk med ”Fred med verden sang vi efter stormen”. En tekstbid, som giver stærk mening i den tid, vi lever i, hvor alt er forandret omkring os. Også selvom teksten er skrevet inden.

Der er sket meget siden 2015-mesterværket Half Dream, Half Epiphany, og det er, som om Kloster denne gang træder ind i en ny sfære. Den kristne åre i musikken og tekstuniverset løber stadig som en rød tråd på et album, der er blevet til i samarbejde med Andreasens gode ven og sparringspartner, multiinstrumentalisten Mikkel Elzer. Han har ligeledes arbejdet sammen med et af Danmarks andre store neo-folk navne, Of The Wand & The Moon med hvem han desuden er i gang med at færdiggøre et nyt album. Kunstnere som Simon Finn, Blood On A Feather og Shiggajon har ligeledes krydset den dygtige musikers spor.

Teksterne bliver denne gang sunget på dansk og er skrevet af den prisbelønnede og nyligt afdøde digter Simon Grotrian. Hans eksplosive billeddannelse og vilde fragmenterede poesi passer perfekt ind i den musikalske ramme af alvor og tro, som Kloster befinder sig i.

En alvor, der rammer som et hårdt slag på ”Den andens salme”. Et uvejr trækker op, og de sorte skyer rumler faretruende i horisonten. Nummeret udvikler sig som en dyster industrial folkhymne, hvor en tung, distorted bas sammen med en vildfaren blæser ikke lader meget lys ind. Kun Sarah Hepburns sødmefulde korvokal bløder en smule op.

Lyset får lov til at trænge imødekommende ind på den iørefaldende ”Han pusler med bjerge og englenes hære”, hvor Mikael R. Andreasens smånynnende strofe ”Jeg øver mig ofte på himmelske vaner” føles som en lise for sjælen, mens de twang-agtige guitarfigurer skaber grobunden for det musikalske afsæt. ”Dette forår vil åbne alt” er noget af det mest poppede, Kloster nogensinde har præsteret, hvor de to korsangerinder Solrun Stig og Sarah Hepburns fnuglette og blomstrende vokaler giver en berusende stemning af, at noget godt er på vej.

Klosters spirituelle neo-folk bliver musikalsk båret på vinger af makkerparret Andreasen og Elzer, og Simon Grotrians metaforiske tekster er som skabt til denne kollaboration, hvor mørket ligger og lurer faretruende. Den tunge industrial-hymne ”Visom” mod slutningen af albummet viser, at Kloster er draget mod nye horisonter i et urovækkende lydmaleri, der ikke holder igen med kreativiteten. Især Til De levende udkommer for øvrigt på det lille nye københavnske label Moondrop Records, der gør en dyd ud af at udgive de bedste danske neo-folk-artister.