Nærværende vokal og stærke sange trængte ud gennem skærmen

Pernille Rosendahl, Take Away-koncert, Aarhus Ø

Coronapandemiens nedlukning af al traditionel koncertvirksomhed i store dele af verden har sat gang i kreativiteten hos musikere og arrangører. I Danmark blev den første streamede hjemmekoncert lanceret på Coronakoncerter.dk mindre end 24 timer efter, at Mette Frederiksen lukkede Danmark ned den 11. marts, og efterhånden har næsten alle danske musikere med en profil på et socialt medie streamet musik hjemmefra – både med og uden mulighed for donationer. Siden er fulgt streamede festivaler og det aarhusiansk opfundne fænomen drive-in-koncerter via FM-radio, som har fået international mediebevågenhed og nu spreder sig rundt om i verden.

Endnu et initiativ er de såkaldte baggårdskoncerter, som blandt andre Musikhuset Aarhus står bag, i dette tilfælde under titlen Take Away-koncerter. Idéen er, at en kunstner spiller i en baggård, hvor beboerne i de omkringliggende lejligheder har mulighed for at høre musikken i passende afstand fra hinanden, og alle andre kan se med via de sociale medier – både live og bagefter. Hvem der får æren af at lægge baggård til, afgøres ved en konkurrence, og tidligere har Jacob Dinesen, Allan Olsen og Nicklas Sahl givet take away-koncerter i aarhusianske baggårde, i øvrigt i tidsrummet mellem 17.30 og 18.30, altså hvor det stadig er helt lyst.

I dag er turen kommet til Pernille Rosendahl, og GAFFA vil nu for første gang anmelde en sådan take away-koncert. For at være på linje med hovedparten af publikum har anmelderen sat sig til rette foran sin computer frem for at forsøge at få adgang til baggården, som denne sene eftermiddag viser sig at befinde sig i det fashionable nybyggeri på havnen, også kendt som Aarhus Ø. Vi har dog sendt en fotograf til begivenhedernes centrum.

Pernille Rosendahl behøver ikke den store præsentation. Siden hun brød igennem i 2001 med indiepopgruppen Swan Lees fremragende debutalbum Enter og hittet ”Tomorrow Never Dies”, der ifølge hende selv var tæt på at blive et Bond-tema, har hun været et kendt navn på den danske musikscene, først med Swan Lee, så med rockbandet The Storm og senest som solist. Og nåja, som X Factor-dommer fra 2010-2012 og deltager i TV2’s Toppen af Poppen 2018. Hendes første soloplade, den lavmælte Dark Bird fra 2016, gik lidt under medieradaren trods store kvaliteter, men heldigvis fik hun et fortjent stort P6 Beat-hit sidste år med titelsangen fra den mindst lige så gode og lidt mere udadvendte opfølger-ep, The Hurt.

I de senere år har Rosendahl blandt andet turneret til kirker, og nu er hun så her – i en baggård af den mere fancy af slagsen, med fuld sol over altanerne, hvor hvidvinen er hældt op i glassene. Og en del har samlet sig i små grupper på græsset, efter min bedste vurdering lige på grænsen til at overskride forsamlingsforbuddet på 10 personer (som politikerne på Christiansborg forhandler om at lempe netop i skrivende stund, og som efter planen bliver lempet 8. juni), men mit job er jo at anmelde musik, ikke at anmelde nogen til politiet.

Apokalyptisk indledning

Pernille Rosendahl har medbragt sin faste musiker- og sangskriverkollega gennem de senere år, Søren Vestergaard på akustisk guitar, og de lægger ud med sangen med en titel, der er yderst passende, hvis coronapandemien har gjort én apokalyptisk anlagt: ”In the Middle of the End of Times” fra The Hurt-ep’en. Det skal naturligvis ikke forstås så bogstaveligt – det handler om kærlighed, der er kørt af sporet – og det er en smuk sang, hvor Rosendahls både sødmefulde og melankolske vokal står lige så klart og er i mindst lige så stor kontrol, som da hun brød igennem for snart 20 år siden.

Hun er ganske enkelt en fremragende sangerinde, og med elegante håndbevægelser når hun både ud til publikum omkring sig på græsset og på altanerne og os derude bag skærmene. Seertallet, som kan ses via Musikhuset Aarhus’ Facebook-side, går da også kun op igennem koncerten – fra knap 200 på samme tid i begyndelsen til cirka 450 på samme tid ved afslutningen. Søren Vestergaards fingerspillede guitar følger nummeret fint på vej.

Endnu et flot nummer fra solokarrieren følger, ”Feet on the Ground”, inden vi får to sange fra Swan Lee-tiden, førnævnte ”Tomorrow Never Dies” og ”I Don’t Mind”, det store hit fra gruppens anden og sidste plade. Et nummer, der også fungerer godt helt nedbarberet uden den forholdsvis hårdtpumpede rytmesektion fra originalversionen, men dog stadig i friskt tempo. Rosendahl har i hvert fald ingen problemer med at få folk til at klappe med.

Gasolin’-klassikeren ”Langebro” vækker også begejstring ligesom Swan Lees ”Love Will Keep You Warm” med Søren Vestergaard på ukulele, og så er det allerede tid til ekstranumre. Rosendahl har ingen problemer med at, som det hedder på nudansk, naile Lis Sørensens ”Mine øjne de skal se” (skrevet af Anne Linnet), som hun også gjorde det i Toppen af Poppen.

En lille purk piller ved ukulelen til stor underholdning for alle, og så er der afsluttende fællessang til Leonard Cohens ”Hallelujah”. En meget smuk komposition, som jeg dog er ved at have fået en overdosis af, da den har det med at dukke op igen og igen i alle mulige fællessangs-sammenhænge, men på den anden side – Mesteren selv er her jo ikke til at synge den længere, så lad gå. Det samme kan man sige om ”Langebro”.

Så er seancen slut efter 45 minutter. Ikke meget, hvis det havde været en traditionel koncert, men nu er det jo gratis i dag, så man kan dårligt tillade at brokke sig. Jeg ville dog have foretrukket et par mere af Rosendahls egne sange – hun er jo en glimrende sangskriver – og så et cover eller to mindre. Rosendahl får lige fortalt, at hun og Søren Vestergaard flytter til Aarhus til december for at medvirke i danseteaterforestillingen Vita Danica, og det lyder da spændende.

Jeg tror, jeg kigger forbi, for jeg har i den grad fået lyst til at opleve Rosendahl live efter at have hørt og set hende via skærmen. Jeg har, grundet uheldig planlægning, faktisk endnu aldrig oplevet en regulær solokoncert med hende, om end jeg nåede at se både Swan Lee og The Storm flere gange hver. Det tætteste, jeg er kommet var en anden danseteaterforestilling, Elsker dig for evigt i Musikhuset Aarhus under Kulturhovedstad 2017, og det var en stor oplevelse. Det var de tre kvarter i dag også – i mangel af den ægte vare.

In the Middle of the End of Times

Feet on the Ground

Tomorrow Never Dies