Kygo
Golden Hour

Ingen slinger i tropevalsen fra norsk guldfugl

Album / Sony Music
Udgivelse D. 29.05.2020
Anders Bøgh

Kygo spiller på tredje album Golden Hour med sikre kort. Han fortsætter i den poppede stil, han fandt på Kids in Love, men går denne gang et skridt tilbage og genfinder og tilsætter den karakteristiske tropical house-lyd, han fik sit kæmpegennembrud med på debutalbummet Cloud Nine. Samtidig krydres der med en række popstjerner i form af bl.a. OneRepublic, Zara Larsson og Tyga, samt ikke mindst Whitney Houston, der har lånt vokal til singlen „Higher Love“, der har gået sin sejrsgang verden over og bl.a. også fået guld i Danmark.

Hvor der mellem Kygos første og andet album kun gik lidt over et år, så er der denne gang gået næsten tre år. Om det er det, der er årsagen, skal ikke kunne siges, men det er da også blevet til hele 18 numre på Golden Hour, og på trods af de mange numre og lange spilletid, så holdes bundniveauet – ligesom på de foregående albums – rigtig højt. Fyldnumre skal der kigges langt efter. Fremhæves bør især den håndfuld singler, der i månederne inden albummets udgivelse – som optakt – udkom med 1-2 ugers mellemrum, samt ikke mindst "Broken Glass“. Her sidder blandingen af fængende omkvæd, tropisk sommerstemning og melankoli lige i skabet. I øvrigt en sammensætning, der går igen albummet igennem.

Det havde dog klædt albummet, hvis der var taget lidt større chancer. Om det er Kygo selv, eller pres fra pladeselskabet, der har gjort, at han er gået tilbage til den lyd, der satte ham på landkortet, er ikke til at sige. Men det havde været fedt at blive overrasket eller udfordret bare en anelse. Det er dog en mindre anke, når håndværket er så godt, som det er på Golden Hour. I en verden, der ellers handler mere og mere om singler – ikke mindst indenfor hans genre – så skal Kygo samtidig have ros for at holde fast i albumformatet, især når resultatet fungerer så godt, som det gør, både som singler og samlet som album. Den slags kunne man godt bruge lidt mere af.