Jason Mraz
Look For The Good

Et beskedent plaster på en verden i brand

Album / BMG Rights Management
Udgivelse D. 19.06.2020
Josephine Andersen

Husker du ham der sangeren med Panamahatten, som tilbage i 2008 spiddede sig igennem alles øregange med monsterhittet ”I’m Yours”? Han er tilbage! Eller faktisk har Jason Mraz aldrig helt været væk, siden han tilbage i 2002 udgav sin første plade Waiting For My Rocket to Come – alligevel er jeg ret overbevist om, at jeg ikke er den eneste, der mentalt har placeret ham i kassen med one hit wonders.

Ikke desto mindre er den amerikanske musiker fra østkyststaten Virginia nu klar med sit syvende (!) studiealbum. Look for the Good er en naturlig fortsættelse af en musikalsk inspiration og strategi bygget på reggaeinspirerede strandrytmer og en vej, som Mraz, efter eget udsagn, altid selv vender tilbage til.

Pladen er tænkt i et lp-format med en A- og en B-side, hvilket går lidt fløjten, når man hører den digitalt, men lad nu det ligge. Mens A-siden tegner et billede af den nuværende globale sindstilstand, har B-siden et mere old-school og tilbagelænet tag på verden, dog med samme udgangspunkt.

En enorm Panama-ja-hat

Først på pladen findes titelnummeret ”Look for the Good”, der slår tonen an for de resterende 11 numre. Sangen handler om at se bort fra alle de skøre, bekymrende og farlige ting, der sker omkring os, og i stedet fokusere på alt det gode, der også omgiver os. Dette bliver nærmest et mantra igennem hele albummet. Make love not war-stemningen er ikke til at tage fejl af, og selvom jeg på ingen måde er uenig i budskabet, er det lige ved at kamme over med bl.a. numre som ”Make Love” og ”Gratitude”.

Derudover virker det ikke til, at Mraz har fået memoet om, at en god, succesfuld popsang varer cirka tre minutter, eller også har han bare valgt at blæse højt og flot på det og accepteret, at hans musik ikke er til kommerciel (radio)brug. I hvert fald er der kun ét af de i alt 12 numre, der er nede og kysse grænsen med sine 3.03. Resten er oppe og ringe på mellem fire og knap syv minutter, og her kunne man godt argumentere for, at det ikke er nødvendigt med så mange gentagelser af omkvædet for at forstå budskabet, der i bund og grund er det samme gennem hele albummet.

På den ene side er Look for the Good alt for glad – verdens 2020-situation taget i betragtning. På den anden side er det enormt befriende og opløftende med noget musik, der trods alt kan agere et lille plaster på en verden i brand.

I forlængelse af udgivelsen af Look for the Good og i solidaritet med Black Lives Matter-bevægelsen har Jason Mraz besluttet at donere 100 % af sine albumroyalties til forskellige velgørenhedsorganisationer, der bekæmper social ulighed. Fremover vil musikeren hvert år d. 19. juni vælge modtageren af følgende års royalites.