Rufus Wainwright
Unfollow the Rules

ANMELDELSE: Modnet mestersangskriver

Album / BMG
Udgivelse D. 10.07.2020
Michael Jose Gonzalez

Det er efterhånden ved at være mere end otte år siden, Rufus Wainwright har beriget verden med et svulstigt pop-album fra sine kyndige hænder. Siden fremragende Out of the Game udkom i 2012, har Rufus primært slået sine musikalske folder i operaverdenen, hvor han både har skrevet og opført sin anden opera, Hadrian, komponeret musik til Shakespeare-sonetter (Take All My Loves: 9 Shakespeare Sonnets) samt genopført sin første opera, Prima Donna.

Nu er han så omsider tilbage som sangskriver, og i forbindelse med udgivelsen af nærværende album har han udtalt, at netop sangskrivningen har været en redningsplanke under arbejdet med Hadrian, der var en mentalt udfordrende affære: ”Den klassiske verden kan være så kold og stivbenet. Det er hårdt arbejde, men det er også enormt tilfredsstillende. Jeg skrev sangene her for at holde mig i live som kunstner.”

De 12 sange på Unfollow the Rules er da bestemt også livgivende musikalske stunder fra en mestersangskriver i fuldt flor. Rufus synger så sublimt, som han alle dage har gjort, og musikalsk holdes der ikke noget tilbage.

Melodisk lefles der ikke for lytteren, men sangene folder sig flot ud som henrivende himmerigsmundfulde i et uimodståeligt musikalsk univers, der viser essensen af Rufus’ evner og glimtvist peger tilbage mod tidligere værkers kvaliteter, samtidig med at vores hovedperson også ser fremad og får lov at fremstå som den modnede sangskriver, han efterhånden er blevet. Inklusive de musikalske moves, han har taget med sig fra sine rejser udi den klassiske verdens afkroge.

Der er smukke sange til ægtemanden Jorn (”Peaceful Afternoon”) og til datteren Viva (”My Little You”) – noget Rufus vil efterstræbe at inkludere på hvert album fra og med dette. Tematisk kommer teksterne vidt omkring, og vi møder afhængighedens grumme ansigt i dystre ”Early Morning Madness”, får en Joni Mitchell-homage med flotte og florlette ”Damsel in Distress” og Rufus’ helt eget svar på ”All You Need Is Love” med den store ”kærligheden overvinder alt”-hymne, ”Only People That Love”.

Fra den svævende ”This One’s for the Ladies (That LUNGE!)”, der er inspireret af et overvældende møde med modne, entusiastiske kvindelige fans i England over den melodisk stærke London-hyldest "Romantical Man" til intime "Alone Time" om behovet for at være alene, selvom man er omgivet af mennesker, man elsker, beviser Rufus nok engang, at han er en musikalsk ener, og der behøver bestemt ikke gå otte år, før han igen udgiver et sangskriverorienteret album. Når det så er sagt, har Unfollow the Rules i dén grad været ventetiden værd.