Solidt nyt materiale drukner i manglende publikums-engagement

Ecstasy in Order, Parasol Festival, Odense

Anmeldt af Adam Bouttai | GAFFA

Ecstasy in Order er højtflyvende og ambitiøs synthpop med afstikkere til alt fra surf-rock over hård berliner-techno. Forsanger Oskar Dinesen flankeres af Peter Bidstrup og Rasmus Hastrup på henholdsvis elguitar og bas til åbningsnummeret fra en af forårets bedst anmeldte danske udgivelser,”Logic State” fra gruppens svære toer XIO2. Et tungt technobeat med indspark fra tremoloarmen på guitarelementerne åbner for en kronologisk gennemgang af XIO2. Opfølgeren “Dweller” besidder et beat, der holder maksimalt, med en mere moderne basgang, der mest af alt leder tankerne hen på house-genren i 00’erne. Det er dog ikke nok til at antænde et lettere lunkent energiniveau blandt publikum.

Manglende publikumsengagement kunne være undgået
Ecstasy in Order har en lyd, der er dansabel, under de rette omstændigheder. En festival er typisk stedet, hvor man som publikum potentielt finder sin nye yndlingsartist, men det kræver lidt "give and take" fra både artist og publikum. Publikum er her klokken 18.00 en lørdag ikke klar til det engagement, som bandets seneste album kræver. Samtidigt bærer sætlisten præg af, at bandet vil showcase nyt materiale efter en live-tørlægningsperiode siden december 2019. Dette sker på bekostning af mere lettilgængelige tracks i bandets bagkatalog.

Vi skal desværre helt hen til slutningen af showet, for at det endelig bliver muligt at stressteste havestolens beskaffenhed i lette dansesituationer under “Halcyon”. En insisterende akkordbrydning lander en moderne lyd med en stram low-end Stratocaster-surf-guitar og et fint energiniveau fra bandmedlemmerne. Denne energi bliver dog aldrig spejlet af festivalens publikum.

Mandagstræneren brokker sig over strategien
Gruppens lettere synthpop-udgivelser såsom "Sunshine Boys", ”Material Girls”, ”When She Goes Out” og "Look at Me Now” er ikke at finde i løbet af koncertens halve times spilletid. Samtidigt er de helt tunge fuld-smadder numre ”Deadman” og ”PLM” fra ”XIO2”, muligvis grundet deres lange spilletider, også efterladt på klippegulvet. Sætlisten lander derfor på et niveau, der hverken er fuld-smadder eller publikums-leflende charmeoffensiv. Særligt savnet er tracket “Liquid Suicide”, der peger tilbage mod trioens rødder udi ambient og 80’er-weltschmerz. Der bliver dog plads til et enkelt uudgivet ambient-nummer, der dog umiddelbart ikke bider sig fast i publikum.

Det er med en vis ærgrelse, at den endelige bedømmelse har temperaturen lunken, når vi har at gøre med landets måske varmeste synthpop-band. Da XIO2 i foråret blev anmeldt af
GAFFAs Jens Dræby, fulgte kommentaren: ”Det er fortsat lidt bizart, at bands med så store ambitioner og armbevægelser som Ecstasy In Order forbliver henvist til små lukkede scener, når nu lyden er født af og til massive menneskemasser.

Trods velmenende intentioner rammer publikum, location og band aldrig den passende synergi. XIO2 skal selvfølgelig have massiv spilletid, men på denne tid af døgnet og med et forventeligt stillesiddende energiniveau blandt festivalgæsterne, så kunne man selvfølgelig ønske, at sætlisten var tilpasset derefter. Bandet formår desværre aldrig at komme over scenekanten her til aften. Det er nemt at være mandagstræner, men materialet har altså ikke tilnærmelsesvist kunnet fastholde publikums opmærksomhed her til aften, kvaliteten til trods.