Sensuel og sexet liveåbning af chillout-festivalen

Freja Kirk, Stella Polaris DIY (livestream)

Denne sommer er der som bekendt ikke meget, der er, som det plejer. Heller ikke for chillout-festivalen Stella Polaris. Den har siden begyndelsen i Aarhus i 1997 været gratis og samler hvert år tusindvis af tilhørere i København, Aarhus og skiftende andre danske provinsbyer med dj’s og livenavne. Sådan skulle det desværre ikke gå i år grundet den allestedsnærværende coronakrise, men arrangørerne Kalle B og Nicka Kirstejn har tænkt alternativt.

De har derfor valgt at livestreame festivalen og opfordrer folk til at holde deres egen festival derhjemme under navnet Stella Polaris DIY. Samtidig afvikler de festivalen i Bakkehusets Have på Frederiksberg for 75 siddende gæster, der til en afveksling skal betale for at komme ind. Til gengæld får de mulighed for at komme helt tæt på musikken og kan tilkøbe en seksretters menu. Og det er normalt at sidde ned til Stella Polaris, på tæpper i bedste picnic-stil, så det burde ikke være et problem at holde folk siddende i år.

GAFFA har også tænkt lidt alternativt, så vi har sendt en fotograf af sted for at dække festivalen, mens anmelderen sidder hjemme bag skærmen i Aarhus og skriver om udvalgte navne. Heriblandt dagens første livekunstner, Freja Kirk. Det kan hurtigt konstateres, at arrangørerne har været heldige med vejret. Efter en blandet juni og den koldeste juli måned i 22 år er sommeren omsider kommet til Danmark den 1. august med temperaturer på den gode side af de 20 grader.

Det passer særdeles godt til et arrangement med fokus på afslappende musik som Stella Polaris. Også til Freja Kirk, der – som det ofte er tilfældet med livenavne til Stella Polaris – medbringer sine sange i et nedbarberet format, i dette tilfælde med keyboardspilleren Andreas, cajon-spilleren (en trækasse, man sidder og slår på) og korsangeren Marcel og sig selv siddende og syngende.

Freja Kirk har især vakt opmærksomhed med sin varme, soulfulde stemme og sit tekstunivers, der ofte kredser om kvindelig sensualitet og seksualitet i ganske direkte vendinger. Og så med sine solide, groovy r&b-sange. I dagens liveudgave, med egne ord Freja Kirks første koncert i et halvt år, er r&b-feelingen nedtonet i de langsomme og skrabede arrangementer, men der er masser af sjæl i vokalen, og sangene fungerer glimrende med stemningsfyldt, melodisk tangentspil og den træprægede lyd fra cajonen.

Dette høres eksempelvis på nummeret ”Mirror, Mirror”, hvor den af gode grunde storsvedende Marcel også bidrager med flot kor. Sangen ”Fine Things” får mig til at tænke på et 80’er-soulnavn som Sade, når Kirk synger i det dybere leje, om end Sades tekstunivers aldrig har været så eksplicit som hos Freja Kirk, der blandt andet synger ”When the lights are gone you keep me hot with candle wax”. Frækt og elegant på samme tid.

Om der er nogle af de siddende gæster i haven eller ude bag skærmene, der har fået frække tanker af at høre Freja Kirks musik, skal jeg ikke kunne sige, men med kombinationen af vejret, musikken og alkohol i glassene kan jeg dårligt forestille mig andet. Der er dog ansatser til en smule ensformighed, når det ene langsomme nummer følger det andet, og derfor klæder det Freja Kirk, at hun bliver lidt mere aggressiv og udadvendt i næstsidste sang, ”New Taboos”.

Den afsluttende ”Pussy Gone Wild” – et af Freja Kirks stærkeste numre – er derimod også forholdsvis afdæmpet i hvert fald hvad angår den instrumentale del, mens vokalen er ganske i-dit-fjæs-agtig ligesom teksten. Alle sættets syv sange er i øvrigt hentet fra sidste års udmærkede album Pussyfied. Og så er Stella Polaris i den grad skudt i gang.

Bortset fra et nummer til GAFFA-Prisen 2020 har jeg desværre aldrig oplevet Freja Kirk live, face to face. Det var planen, at jeg skulle have været til en koncert med hende et par dage efter nedlukningen, men sådan skulle det altså ikke være. Dagens livestream har i den grad givet mig lyst til at opsøge en koncert med hende i levende live – må det snart blive muligt!

Fancy Rocks

Fine Things

Young Nights