WhoMadeWho holder også i hybrid-udgaven

WhoMadeWho Hybrid , Stella Polaris DIY (livestream)

WhoMadeWho holder også i hybrid-udgaven

Denne sommer er der som bekendt ikke meget, der er, som det plejer. Heller ikke for chillout-festivalen Stella Polaris. Den har siden begyndelsen i Aarhus i 1997 været gratis og samler hvert år tusindvis af tilhørere i København, Aarhus og skiftende andre danske provinsbyer med dj’s og livenavne. Sådan skulle det desværre ikke gå i år grundet den allestedsnærværende coronakrise, men arrangørerne Kalle B og Nicka Kirstejn har tænkt alternativt.

De havde derfor valgt at livestreame festivalen og opfordrede folk til at holde deres egen festival derhjemme under navnet Stella Polaris DIY. Samtidig afviklede de festivalen i Bakkehusets Have på Frederiksberg for 75 siddende gæster, der til en afveksling skulle betale for at komme ind. Til gengæld fik de mulighed for at komme helt tæt på musikken og kunne tilkøbe en seksretters menu. Og det er normalt at sidde ned til Stella Polaris, på tæpper i bedste picnic-stil, så det burde ikke være et problem at holde folk siddende i år.

GAFFA har også tænkt lidt alternativt, så vi har sendt en fotograf af sted for at dække festivalen, mens anmelderen sidder hjemme bag skærmen i Aarhus og skriver om udvalgte navne. Heriblandt dagens afslutningsnavn, WhoMadeWho, der stiller op med et såkaldt Hybrid Set. Altså en blanding af dj-sæt og liveoptræden, og det skal hurtigt vise sig at give god mening til et arrangement som Stella Polaris, hvor hovedfokus er på elektronisk musik i den mere afdæmpede afdeling.

Til en traditionel WhoMadeWho-koncert er der mildt sagt gang i den, og de to frontfigurer, Jeppe Kjellberg og Tomas Høffding stagediver ofte med henholdsvis guitar og bas. Det går jo ikke i denne coronatid, men i øvrigt er Tomas Høffding slet ikke med i dag. Det er til gengæld gruppens trommeslager Tomas Barfod, der i dag har udskiftet trommesættet med en dj-pult, mens Jeppe Kjellberg både spiller guitar, keyboard og synger spredt ud over koncerten.

En stor del af koncerten er dog instrumental, hvor det konstant pumpende beat og den ditto bas samt diverse samples er underlag for Kjellbergs meget nuancerede guitarspil, der sine steder er minimalistisk, andre gange meget energisk, ofte melodisk og altid stemningsfuldt – med brug af effekter som slide-bottleneck og den elektroniske effekt e-bow, der bruger elektromagnetisme til at få de særeste lyde ud af Kjellbergs Fender Telecaster. Smukt at opleve det, mens mørket langsomt falder på, og tankerne bliver sendt på langfart ud i den verden, der stadig er lukket delvist ned rent fysisk. Men ikke mentalt, når musikken spiller.

En del af musikken er hentet fra WhoMadeWhos nyligt udsendte ep Synchronicity I, der også indeholder lange, dansable instrumentalpassager, og det er nok der, WhoMadeWho befinder sig kunstnerisk lige nu – i øvrigt ikke så langt fra deres selvbetitlede debutalbum fra 2005, der også bød på flere dansevenlige instrumentalnumre, så ringen er nærmest sluttet. Jeppe Kjellberg falder dog ind med solide vokaler hist og her, eksempelvis på ep’ens ”Anywhere in the World” og sidste års single, ”Montserrat”. Nogle gange i falset, andre gange i fuldt register.

Er man fan af ”det gamle” WhoMadeWho fra start-10’erne, skal man dog langt ind i sættet, før der kommer noget, man han har hørt før. Tålmodige lyttere belønnes med ældre sange som ”Hiding in Darkness”, ”Running Man” og ”Heads Above” i slutningen af det 90 minutter lange sæt, mens WhoMadeWho-klassikere som ”Space for Rent”, ”Inside World” og ”Below the Cherry Moon” ikke bliver spillet. Det skal retfærdigvis siges, at dem har WhoMadeWho fremført MANGE gange, så man kan ikke fortænke dem i at ville prøve noget andet lige nu.

Alt i alt er denne hybrid-udgave af WhoMadeWho absolut holdbar – og en fin, fin afslutning på en velgennemført, alternativ udgave af Stella Polaris. Vi ses næste år, forhåbentlig ude i virkeligheden.