Kiesza
Crave

Et album til club-abstinenserne

Album / Zebra Spirit Trade
Udgivelse D. 14.08.2020
Johanne Nedergaard

Kan du ikke huske, hvem Kiesza er? Så skru bare tiden fem år tilbage og drøm dig tilbage til dengang, man måtte stå og svede tæt inde på et dansegulv og sæt hendes sang ”Hideaway” på. Den canadiske sanger er nu ude med Crave, som er det første album, hun har udgivet, siden hun var ude for en voldsom trafikulykke i 2017. Det er hun tydeligvis kommet ud på den anden side af, for albummet emmer af full on elektropop bangers, som er svære at sidde stille til (for det meste).

”Run Renegade” starter ballet med aggressiv slap-bass og sukkersøde keys, og Kieszas vokal sidder lige dér, hvor den skal sidde i en popsang: oppe i de høje registre, hvor man kun kan synge med, når man har fået selvtilliden til det efter seks strawberry daquiries.

Til gengæld sker der et eller andet irriterende på ”All of the Feelings”. Vokalføringen virker påtaget, for poleret, og det hele er bare lidt for meget. Heldigvis får Kiesza lige trukket vejret og tager det lidt mere roligt på titelnummeret ”Crave”, der med kæk og håbefulde sangtekst lyder lidt som soundtracket til en 80’er high school-film eller måske bare en telefonselskabs-reklame, jeg kan ikke rigtigt finde ud af det. Men godt lyder det! De ikke brugte diskoskuldre og -hofter er i hvert fald svære at holde i ro.

Fornøjelserne fortsætter med drilske synths og tung club-bass på ”Love Me With Your Lie” og den mere stripped-down ”When Boys Cry”, der er en lille sød sag med fint fingerspil og catchy klap, som handler om, at også gutterne skal skrue forventningerne ned i perfektions-ræset. Det efterfølges af den lettere ligegyldige ”Sky Ain’t the Limit”, hvor Kieszas støvede vokal bliver badet i 80’er-synths lidt for meget lidt for længe.

Til gengæld vælger Kiesza at gå linen helt ud mod slutningen, hvor den mere rockede ”Love Never Dies” giver den fuld (lidt malplaceret) smadder med stadion-trommer og kraftig vokal. Det lyder som noget, der ville have været slagkraftigt for 10 år siden, men nu virker det sgu lidt outdated, og budskabet er noget tyndslidt.

Afslutningsvis opstår der en mærkelig sammenkomst på nummeret ”Dance With Your Best Friend”, som er et kæmpe sammensurium af voldsomme samples, vocoder og ikke mindre end tre gæsteoptrædener fra LICK DROP, Cocanina og Shan Vincent De Paul. Og det lyder da som en fest med dine bedste venner: sikkert skøn at være med i, men vild, kaotisk og rodet. Dog skal London hiphop/punk-duoen LICK DROP have cadeau for deres dejligt charmerende og upolerede fraseringer i omkvædet.

Er basarmen ude af træning, kan du snildt starte din fredag ud med Kieszas nye plade, hvor der er en del clubhits at finde – men så heller ikke så meget mere end det. Vi byder club-dronningen Kiesza tilbage og håber, at hun måske er lidt mere kræsen i udvælgelsen af numre til næste gang.