Sterling
Leve livet

Vi bliver alligevel altid voksne

Album / Novopop
Udgivelse D. 25.09.2020
Ole Rosenstand Svidt

Indiepoprockgruppen Sterling er tilbage med deres første album i hele 10 år. Bortset fra en fin ep med fire sange i 2018 og fire singler over det sidste år, der alle er med på dette album, har vi intet hørt fra dem siden 2010. Nu er de her igen, og de er i den grad blevet modne. Voksenlivet og dets glæder og forpligtelser er et gennemgående tema for albummet, og en af sangene hedder endda ”Vi er de voksne nu”.

Skulle man tro, at det ville betyde melankolske sange om skilsmisse, dødsangst og længsel efter den tabte ungdom, tager man fejl. Voksentilværelsen er hos Sterling først og fremmest en positiv ting, og hovedparten af sangene er hurtige, glade og særdeles melodiske. Det gælder ikke mindst titelsangen, hvor det i omkvædet lyder: ”Leve livet! / lad der blive lys / Døden venter / til det modsatte er bevist”. Så jo, Sterling er bevidste om, at det hele slutter på et tidspunkt, men indtil da gælder det om at gribe hårdt fast i dagen.

Et højdepunkt er ”Ellen Ellen”, en begejstret hyldest til et barn (sanger Mads Nygaards datter, antager jeg), komplet med insisterende koklokke, et virkemiddel, vi møder på flere sange sammen med omkvæd med lilletrommeslag på alle fire beats i hver takt. En anden stærk stund er ”Elsker, elsker ikke”, der øjeblikkeligt hænger fast i hjernebarken og tilmed elegant citerer Morten Nielsens klassiske digt ”Forårets horisont”.

Midtvejs og mod slutningen af albummet skruer Sterling ned for tempoet og op for eftertænksomheden på tre fine sange, blandt andet ”Sol over Gudhjem”, hvor Nygaard i en af de generelt velskrevne og sine steder humoristiske tekster konkluderer: ”Sol over Gudhjem giver dig hår på dit bryst / for når du selv fucker op, er der ingen trøst”.

Musikalsk byder albummet på en del fængende synthfigurer og fantasifulde guitarornamenteringer, og min største indvending mod udgivelsen er, at den med sine ni sange og spilletid på 33 minutter er lige til den korte side, især efter alle de års stilhed. Sterlings medlemmer er så gamle, at de godt kan huske dengang i 80’erne, hvor et album varede omkring 40 minutter og havde mindst 10 sange, hvis de ikke varede mere end tre-fire minutter hver. Det er dog småting, og det er dejligt at have Sterling tilbage – voksne og følsomme.