Eyes
Underperformer

Kradsbørstig hardcoredebut fra hovedstaden

Album / Indisciplinarian
Udgivelse D. 25.09.2020
Keld Rud

Debuten fra københavnske Eyes er hverken for sarte sjæle eller ører. Bandet smider ti kompositioner i retning af lytteren, der kan føles som et lettere overgreb. Eyes er et fem mand stort band, der arbejder med grum, rå, migrænefremkaldende hardcore punk. De nævner selv blandt andet Converge som en af deres pejlemærker, og selvom de på ingen fremstår som en kopi af det amerikanske band, er det samme konfrontationssøgende udtryk, de arbejder med. Lyden er barsk og kompromisafvisende. Alligevel får de fem musikere sneget elementer ind i deres sange, der gør, at der er nogle få, af mangel på et bedre ord, fængende momenter i det tilsyneladende kaotiske lydlandskab.

Vokalist Victor Kaas gør først og fremmest brug af et hæst, hysterisk skrig, der afveksles og suppleres af nogle desperate råb og nogle baggrundsvokaler. Eyes afveksler ikke kun tempi mellem de enkelte sange, men også primært inde i sangene med såvel indslag i halv- som dobbelttempo. Sangen ”Surf” afslutter således med en ekstremt langsom passage. Riff-arbejdet fra de to guitarister, Søren Bomand og Rasmus Furbo, veksler mellem at høvle akkorder af og sende tumultariske kaskader af skæve riffs mod lytteren. Trommeslager Simon Djurhuus ligger sammen med bassist Kenn Bendtsen et urokkeligt fundament, der ikke vakler på noget tidspunkt.

Produktionen balancerer de fem musikeres bidrag fint og understøtter musikkens mission om at søge konfrontation fuldt ud. Guitarerne har en kradsbørstig diskant, og trommerne har en mørk, buldrende lyd. En kombination, der på ingen måde er min kop te, men tjener musikken vel.

Jeg har umiddelbart svært ved at fremhæve enkelte numre på Underperformer. Det skyldes, at de ti sange er enormt homogene og virker til at være skåret efter samme læst. Man skal ikke forvente ballader, shufflerytmer eller andre søndagsudflugter på albummet.

”Voiceswhispersecretsandspeakonlytruths” er den sang på albummet, der adskiller sig mest fra de andre, ved indledningsvis at sætte tempoet en anelse ned. ”Swim” er ligeledes et af de mere mindeværdige numre, der har noget, der næsten kan minde om et syng-med-omkvæd. Eyes spiller musik, der tager dig fat i kravetøjet og rusker dig i en sådan grad, at du vil længes efter at komme i kløerne på Josephine Fock. Jeg har hørt albummet på høretelefoner, og det er på ingen måde optimalt. Der her er musik beregnet på en lille svedig klub, hvor folk står alt for tæt.

Hvorvidt du skal kaste dig ud i et bekendtskab med Eyes og deres fine debut, vil i udpræget grad afhænge af, om du har en forkærlighed for den mere rå og upolerede del af hardcore-genren, hvor der er skruet ned for inspirationen fra metal-genren. For nogle vil Underperformer være svær at sluge, mens andre vil fordøje albummet med hud og hår.