Principal
Treacherous Dub

Dansk dub uden dikkedarer

LP / StereoRoyal
Udgivelse D. 18.09.2020
Henrik Bæk

Principal er det nye soloprojekt af producer og musiker Rasmus Allin, hvis første album Treacherous Dub nu er udgivet på vinyl på det københavnske label StereoRoyal. Men Rasmus er på ingen måde ny på den danske musikscene, idet han allerede tilbage i 2002 dannede bandet Junkyard Productions, der blandt andet spillede på så store spillesteder og festivaler som Elysee Montmartre, Le Triptyque, Télérama Dub Festival og Roskilde Festival, mens han turnerede gennem Danmark, Tyskland, Schweiz og Frankrig.

Ved siden af ​​dette fortsatte han med at finpudse sine færdigheder i at producere, co-skrive og remixe musik og arbejde med danske pop- og reggae-navne som Natasja, Pharfar, Wafande, Shaka Loveless og den britiske vokalgruppe All Saints.

Albummet Treacherous Dub kan bedst beskrives som en hyldest til jamaicansk dub af den gamle skole, og pladen indeholder ti numre med liveindspillede trommer og andre instrumenter. Fusioneret med elektroniske elementer fejrer det lyden af ​​de originale dub-pionerer, men bevæger sig også scenevant ned i subgenrerne dubstep og steppers. Sonisk set er der tale om et både rigt og eksperimenterende album, hvis tonstunge basgange og livlige kantslag på lilletrommen suppleres med bundløse ekkoer og robuste riffs.

Netop fordi albummet i sine valg af forskellige dub-genrer er så alsidigt, bliver det aldrig monotont eller kedeligt at lytte til. Numre som "Dubsteady" og "No Way Jose" er up-tempo numre, hvorimod numrene "Ring Master", "Heavy Supply" og "Strange Land" er mere afslappede og meditative i deres sound – sidstnævnte svinger over mod dubstep-genren med sin elektroniske bas og nærmest syrede lydtapet.

– Jeg finder min inspiration i de gamle jamaicanske dub-mestre som Lee Scratch Perry, King Tubby, Augustus Pablo og Scientist og har brugt uendelige timer i studiet på at prøve at replikere deres lyd ved hjælp af gamle båndforsinkelser, filterbokse og moduleringseffekter, siger Rasmus Allin i en pressemeddelelse til GAFFA. Og det er han så sluppet rigtig godt afsted med.

Indledningsnummeret "Two Trick Pony" sparker for alvor reggaerytmerne i gang med en boblende basgang, der er inspireret af 1970'ernes hullede dub-landskab tilsat de for den tid så karakteristiske svulstige trommer, hvilket fortsætter på det lækre "Up the Game", der med sine hyppige ekkoer og sprøde rytmeguitar låner af dubpionererne og sender kære tanker op til afdøde King Tubby.

Med det meste af albummet bygget på trommespor indspillet for over ti år siden af ​​trommeslageren Christian Skjødt finder albummet sin styrke i de tæt sammenkoblede og synkrone rytmiske mønstre af tunge bas-linjer, stramme akkorder og opløftende melodier, der hele tiden skubber musikken fremad.

"Treacherous Dub" er et af de mest gennemførte dub-albums i nyere tid i Danmark og viser, at vi også på vore breddegrader kan være med helt fremme i feltet, når det kommer til at levere dub-musik af særdeles høj klasse.

Ud over vinylformatet er Treacherous Dub også tilgængelig på alle større streamingtjenester.