Snavs
Opal

Lidt for legesygt album sidder fast i det samme snavsede beat

Album / Riotville Records
Udgivelse D. 25.09.2020
Anders Bøgh

Det nye album, Opal, fra Snavs er et svært album at skulle give karakter. På den ene side er albummet ubestridt et værk, fremfor bare en samling numre. Det er et album, der på en og samme tid både emmer af legesyge og samtidig lyder meget bevidst i sit melankolske og atmosfæriske lydbillede. Man er på ingen måde i tvivl om, at albummet lyder præcis, som Snavs gerne ville have det, og det er tydeligt, at han har taget nogle gevaldige skridt frem som producer, siden han begyndte at udgive musik for et lille årti siden. Men bedømt på de enkelte tracks er der ingen af dem, der rammer rigtig plet, og hvor et par af dem skriger uforløst potientiale, så er der også et par deciderede fejlskud imellem.

Hvor Snavs de første mange år var præget af sine samarbejder med Faustix og ikke mindst Fabian Mazur, så fandt han efterhånden, som optrædenderne på festivaler og natklubber verden over blev flere og flere, og med debutalbummet i 2018, sin egen identitet. En lyd og stil, han har dyrket siden, og som han her på Opal fortsætter med. Nu bare endnu bedre produceret, og med flere lag og detaljer at gå på opdagelse i.

Om det netop er legen og eksperimenterne, der gør, at Snavs virker, som om han har fået flere tangenter at spille med, skal ikke kunne siges, men ærgerligt er det, at det virker, som om at han ikke har udfordret sig selv, med hvad de enkelte numre skal bruges til. Numre som "Zenith", "Wayu", "Cellar" og "Neo" virker, som om de mest bare er lavet for at have noget mere at mixe med i hans dj-sets, og et nummer som "Radiant" virker mest, bare som om det er lavet for at kunne lege med lyde og effekter.

"Trippy", "Cyan", "Perfect" og "Less" peger dog fremad i en anden lovende retning. Og selvom ingen af dem, som sagt, rammer rigtig plet, så viser især de poppede "Perfect" og "Less" sammen med de fremragende produktioner potientialet til noget, der kunne blive rigtig stort, hvis det blev dyrket noget mere. Man kan altså sige mange positive ting om Opal, hvilket netop gør det svært at give karakter, for der er meget, man kunne belønne. Jeg må dog konstatere, at de mangler, der er, gør at jeg personligt aldrig kommer til at sætte nogle af numrene på igen, når denne anmeldelse er skrevet færdig.