Jøden
Jahudi

Den dumsmarteste gamle dreng

Album / Playground
Udgivelse D. 02.10.2020
Jens Dræby

Sikke en skattejagt af et album fra stenede og komiske Michael Jøden. Den go'e gamle freestyle-rapper har bevaret sit meget særegne flow fra debuten i 2007 og Den fede med Jonny Hefty i 2013. Samarbejdsmakkeren bag knapperne er ingen ringere end gode gamle DJ Static, og trods tørre skøre samples fra umoderne film og sange, så lyder Jøden mere vedkommende end nogensinde. Jahudi er langt mere koncentreret end noget andet, den 46-årige jyderapper har lagt navn til. Statics beats sparker hårdt, gæsterne krydrer numrene med den rette indebrændte melankoli, og Jøden leverer bitre bistre bars. Næsten hele vejen igennem.

Singlen "Udknast" var en ret god indikation for det høje niveau, der ligger på det andet soloalbum i to årtier. Lau fra Bogfinkevej fungerer som en glimrende udånding mellem de hidsigt leverede vers fra Jøden. Hvis man er til Danny Browns flow, finder man sikkert også noget fedt ved Jødens let skingre levering, eller omvendt. Man hører det på "Gør Min Ting", hvor beatet er voldsomt insisterende i en melodi af wobble i kontrast til en sample af lidt surfguitar.

Christopher McLaughlin fra BliGlad dukker op tre skønne gange under navnet LillePis, og hans sang fungerer her som et af mange rå elementer, der får albummet til at virke som et tiltrængt spark i løgene. På "Lightertyv" drypper produktionen af sted, mens Jøden skrålerapper, og på omkvædet tager sangen fart, og man får lyst til at købe en stor håndfuld Zippo og så tage til koncert med den gamle dreng, der har fået stjålet så mange lightere. Et af pladens vilde højdepunkter kommer også takket være LillePis, der oven på en voldsom sample af Bikstoks "DK's Koner" laver en fornem synergi med Statics melodi og over et hujende "yeah" synger "hvor mit loot, hvor mit loot nu, sælger mig selv for billigt. Men det er slut nu". Suverænt.

Lyrisk minder pladen nogle steder til forveksling om noget, Pede B eller Per Vers kunne lave med klare koncepter som hygiejne, stjålne lightere og det sløje danske samfund. Andre gange lyder det til, at den eneste undskyldning for at lave en sang var en fed sample af bl.a. Rockers By Choices "Gang i den" på "Tjek dit ur" eller "Ankomst" af Østkyst Hustlers på den lidt undervældende og træge albumlukker, "KawDaw". Langt de fleste gange bliver teksten bare så underfundig og tvetydig, at det med solide beats lyder, som om Jøden vil mere end bare improvisere over noget fedt eller grineren.

Det lidt Danny Brown-agtige dystre mekaniske beat til "Hva' fan' i helved'" lyder først som en sjov idé baseret på et lille YouTube-klip fra Olsen Banden går amok, men ved sangens sidste vers kommer nogle besynderligt poetiske linjer som "Alle reposter og ingen riposter, mere kærlighed gi'r tørre nosser, da fanden blev gammel, gik han i kloster". Det er næsten nonsens, men takket være et ufortrødent beat og levering er det stadigvæk overbevisende på en underlig facon.

Der bliver også kræset for Jødens fans med noget af det bedste og mest enestående, han og Jonny Hefty har lavet siden "Tryllebønnen". Hvert vers på "Kylling" lyder som to rappere, der prøver at overjyde hinanden på vers, der sender bars frem og tilbage på en måde, som kun de to og Johnson kunne gøre. Det er melodisk rap på et dybt åndssvagt og højest fascinerende plan. Onde tunger ville kritisere Jøden for at ty lidt for tit til noget af det, rappere som Big Sean ville kalde for hashtag- punchlines, hvor rimet kommer som et separat ord til sidst i linjen. Det virker dog i Jødens mund på eksempelvis åbneren "Aldrig væk" med tekst som "De lyver for de unge, julemayn, ved hvad I laver, ugebla'e, tilbage frem slå, Liu Kang". Sådan nogle punchlines har Jay-Z i øvrigt brugt siden 90'erne, og han er jo også en af de go'e gamle drenge.