I storslået kinddans, med livet som indsats

Skal du være din playliste utro – og skrue op for URO?

EP / Sony Music
Udgivelse D. 04.09.2020
Esra Koca

”Vær din playliste utro – og skru op for URO”

Et enkelt budskab, der på nuværende tispunkt udgør hele URO’s biografi på Spotify. Selve scenariet kan egentlig godt føles lidt rammende for selv den mest garvede hiphopinteresserede. For at lytte til URO’s ep, I storslået kinddans, med livet som indsats, kan ikke rigtigt sammenlignes med at lytte til nogen anden dansk artist på de danske playlister med dansk rap. Bag kunstnernavnet URO gemmer der sig den 24-årige Jeppe Kronback fra de københavnske forstæder. En kunstner, der med sine syv tracks på ep’en placerer sig stærkt i et nicheområde bestående af hiphop, pop og r&b.

Og det er rigtig fedt at stifte bekendtskab med en ny, lovende artist, der ikke lyder som nogen anden. Især når det sker på et track som "Af sted – en løs Pt. 2", hvor en dybfølt tekst går hånd i hånd med et kantet beat og et autotunet omkvæd, der på bedste vis opsummerer URO’s evner som både vokalperformer, producer og, vigtigst af alt, sangskriver, hvor der er fokus på historiefortællingen. Og det fungerer bedst, når det flyder let som på "Af sted – en løs Pt. 2" eller på singlen "Slåbrok", der i al sin enkelhed og banale rim efterlader et stærkt indtryk og rammer noget helt centralt hos lytteren:

”Tænker nok lidt mere end dig / Går den samme vej / Men du ser ikke på mig / Du tænker nok, jeg’ ovre dig / Vejen den er stejl / Men jeg glemmer ej”.

Andre gange bliver URO’s sange ret teksttunge, hvilket giver en følelse af at være forsøgt forklædt unødvendigt ind i noget poetisk med den konsekvens, at det jordnære – der ellers fungerer så smukt for ham – forsvinder. Et eksempel herpå er tracket "Flygt dig", der mest af alt lyder som om, URO hårdnakket har insisteret på, at hver sætning skal ende i rim – uanset om det giver mening eller ej.

I storslået kinddans, med livet som indsats kan ses som frontløberen på noget stort i vente – men med en parentes-bemærkning til URO om fremadrettet at tage højde for begrænsningens kunst. Ikke desto mindre er det i sig selv positivt bemærkelsesværdigt med en artist, der både synger, skriver og producerer uden at lyde som nogen anden i en tid i dansk hiphop, hvor mange andre synes at følge den samme opskrift. Så URO’s ankomst på den danske scene hilses kærligt velkommen.