Folkeklubben
Børn af den tabte tid

Poetisk popmusik til tiden

Album / Universal Music
Udgivelse D. 06.11.2020
Espen Strunk

Jeg har med fornøjelse fået lov at følge Folkeklubben lige fra debut-ep’en for otte år siden. At sige, vi er blevet voksne sammen er måske nok i overkanten, men ikke desto mindre tilhører vi samme årgang – og det er netop vores generation, som besynges her på Børn af den tabte tid. Både yngre og ældre lyttere er naturligvis velkomne til at lytte med – og kan med fordel gøre det, for Folkeklubben er stadig et af landets mest begavede og poetiske poporkestre her på deres femte album.

På forrige års Sort tulipan lagde klubben for alvor de første par pladers 1970’er-reminiscenser bag sig, og Børn af den tabte tid lægger sig i fin forlængelse. Det er poetisk pop/rock fra et band, som uden de helt store armbevægelser har fundet en egen tone – fortsat centreret omkring Kjartan Arngrims gode tekster. Om at være menneske, i al almindelighed såvel som mere specifikt i vores tid, lige her og nu.

Sammen med den uomgængelige kærlighed er tiden da også – som titlen antyder – et gennemgående tema her. Fra åbningssangen ”Mellem aldrig mere og ikke endnu”, over titelnummerets generationsportræt til den bittersøde semifinale ”Under tiden”, hvor sangskriveren tænker tilbage på en tid, hvor man ”hang ud til filmen var forbi / kun for at se hvem, der havde sunget åbningsscenens smukke melodi”.

I et vemodigt tilbageblik fra sted i livet, hvor det er vanskeligt – og måske også meningsløst at forsøge - at ”kende forskel på lykken og en drink, før klokken er blevet fem”. Som en flot afrunding af albummet får vi ”Linje E”, som kandiderer til nyklassisk status i det fortsat voksende Folkeklub-katalog: ”Det’ en tabt utopi, det var tanken værd / Lad bare være, lad os elske”.

At en litteratur-uddannet anmelder årgang 1980 kan relatere til Folkeklubbens univers, er næppe nogen større overraskelse. Mere bemærkelsesværdigt er det, at gruppen faktisk har formået at etablere sig som et større navn herhjemme, og at de er her endnu – efterhånden et årti nede ad landevejen. Hatten af herfra.