Henriette Sennenvaldt
Something Wonderful

ANMELDELSE: Tidligere Under Byen-sanger leverer hjerteblod på krævende og forførende udspil

Album / Paper Bag Records
Udgivelse D. 13.11.2021
Finn P. Madsen

For næsten to årtier siden oplevede den højt profilerede stjerneanmelder David Fricke fra Rolling Stone danske Under Byen til Spot Festival og fik benene fejet væk under sig. ”Welcome to the best band in Denmark, probably the best band in the world,” lød de rosende ord fra ham. Senere blev bandet sammen med ni andre grupper valgt som ”hidden pleasures” på det legendariske magasins hjemmeside. Trods et par efterfølgende anmelderroste album er Under Byen for længst opløst, og bandets medlemmer har siden nærmest eksisteret under radaren.

Heldigvis er der nu igen registreret musikalsk aktivitet. Ud af tågerne genopstår bandets mest centrale medlem Henriette Sennenvaldt som en dragende og gådefuld sirene med sit første soloudspil Something Wonderful. Trods udspillets underspillede mystik er det intet mindre end ganske vidunderligt. David Frickes begejstring bliver om noget imødekommet her næsten 20 år efter.

Med en blanding af art- og kammerpop åbner Henriette Sennenvaldt med en dirrende vokalfrase og afslører straks, at en af dansk musiks mest spændende kunstnere er tilbage med alle sanser stående åbne. Det nye eventyr kan begynde. ”A new skill of being interested / took a lot of hard forgetting” fastslår Henriette Sennenvaldt i en blanding af art- og kammerpop. ”New Skill” er det perfekte åbningsnummer, hvor kunsten i at opdage sig selv og verden omkring sig på ny beskrives fortræffeligt.
Den stærkt jazzinspirerede ”Very Fantastic” med hints til Ornette Coleman er vind og skæv i hele sin besættende opbygning, hvor den snerrende klaustrofobiske undertone giver sangen liv. Det er ikke første gang, at Sennenvaldt udforsker jazzens stemningsfulde veje sammen med det engelsksprogede, og det klæder hende. De mange udtryk i kunstnerens vokalfraseringer, der veksler mellem hvisken, temperament og ynde er som skabt til en lektion i jazz.

Med den fremragende producer Peter Barnow (Efterklang, Vessel, Slaraffenland) til at trykke knapper og indfange de mange skiftende tempoer har Sennenvaldt allieret sig med en kapacitet, der forstår at læse hende. Den rutinerede producer er uddannet tonemester hos Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har en Master i Studio Compostion ved Goldsmith College i London.

Der er strittende fremdrift på den forførende ”Clumsy”, der er bygget op omkring et par skæve bluesagtige riffs og skingre alt- og tenorsax-udbrud. På de to ballader ”In Superior Innocence” og ”Not Only Yours” fletter skønheden sig ud og ind af sig selv. Den nænsomme instrumentering og de vibrerende vokalfraseringer ånder spøgelsesagtigt og grænsesøgende i et univers, som er sjældent hørt på vores hjemlige breddegrader.

Henriette Sennenvaldt leverer hjerteblod på Something Wonderful og udforsker ubesværet grænserne mellem artrock og yderkanten af pop, hvor helheden spices up med nogle kryptiske jazzstrukturer. Både Nina Simone, Anja Garbarek, sen Talk Talk og arven fra Under Byen spøger i kulisserne gennem store dele af albummet. Men mest af alt er denne særegne kunstner sin egen med et udtryk, der fortjener al opmærksomhed.