Bryson Tiller
Anniversary

Drake delight til TikTok-publikummet

Album / RCA
Udgivelse D. 02.10.2020
Sara Elisabeth Nedergaard

Den 27-årige amerikanske rapper og sanger Bryson Tiller slog igennem tilbage i 2011 med et mixtape og er nu ude med sin tredje fuldlængeudgivelse, som har fået titlen Anniversary. Titlen henviser til fem års jubilæeet for udgivelsen Trapsoul, som i den grad definerede Tiller som … ja, trapsoul-kunstner. Og sådan opfinder man en ny genre.

Breonna Taylor-hyldest

Tiller er fra Louisville i Kentucky. En by, som lige nu lever i skyggen af det forfærdelige drab af Breonna Taylor, der blev skudt fatalt af politiet. Op til Anniversarys release dedikerede Bryson Tiller en række billboards til mindet om Breonna Taylor. På en af dem stod der, at: ”Du har bragt Louisville sammen, som vi aldrig har set det før, og vi vil aldrig glemme dig.” En fin lille gestus, som vidner om en musiker, som godt tør være politisk. Hatten af for det.

Drake. Bare Drake.

Modsat mange af de unge rapkunstnere i disse tider har Tiller kun en enkelt gæst med på Anniversary. Og hvem anden end Drake til at udfylde rolle som featuring-kunstner hos en ung fyr, som lyder som, ja, Drake. Drake er kendt for sin monotone og -må man sige det?- dvaske vokal, som Bryson Tiller til dels har arvtaget. Der er dog en lyshed over Tillers vokal på numre som ”Always Forever”, som ligger langt fra Drake.

Men netop som Drake benytter Bryson Tiller sig af en blanding af rap og skønsang i sin musik. Og han kan begge dele; godt flow og above average-sangstemme. Som personlig sucker for r&b er jeg da også mest forfalden til skæringer som ”Sorrow”, hvor vibratoen leder tankerne hen på The Weeknd, hvilket absolut er en kompliment.

Trap og TikTok-varmluft

Efter 10 numre med klapperslangehale-trap i baggrunden af lydsporet er jeg temmelig done. Det bliver bare lidt, som når pladen er gået i hak. Men der er små pusterum, som førstesinglen ”Inhale”, som både sampler Mary J. Bliges ”Not Gon’ Cry” og Sister With Voices’ ”All Night Long” fra soundtracket til Whitney Houston-filmen Waiting to Exhale. Et friskt pust med lidt kvinder i selskab med Tiller.

Trap er lyden af 10’erne, og jeg er ved at være lidt træt af det. Men der er nogle interessante ting på Anniversary, og Bryson Tillers redskaber er helt i orden. Men der mangler lidt substans og noget skævhed. Mest af alt lyder dette album som noget, der bliver flankeret af makeupvideoer og synkrondans på TikTok, og det er ikke nok til at lande på mere end middel.